37 χρόνια μετά... Μια απόπειρα για να θυμηθούμε, να σκεφτούμε, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε. (Πριν από 37 χρόνια ιδρύθηκε η ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, μια μικρή οργάνωση μαθητών, στα πλαίσια της τότε ΠΑΜΚ. Τα μέλη της έδεσαν δεσμοί βαθείς, με αντοχή στο χρόνο. Μπορεί οι δρόμοι μας - πολιτικοί και κοινωνικοί - να χώρισαν μετά... Όμως κάπου στο βάθος σιγόκαιγε η λαχτάρα να βρεθούμε ξανά, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε... Άλλωστε δεν άλλαξε τίποτε από τότε στις καρδιές μας. Οι καρδιές των ανθρώπων δεν αλλάζουν...)

Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2008

Η γέννηση ενός κινήματος

Σας βρήκα πάλι. Τις τελευταιες μέρες φαίνεται πως υπάρχει ένα πρόβλημα με τη σύνδεσή μου και δεν βλέπω τις ανανεωμένες αναρτήσεις. Επί πλέον, το μυαλό μου το είχα αλλού και ακόμα δεν είμαι έτοιμος να γράψω κάτι συγκροτημένο. Μερικές σκέψεις μόνο θα κάνω.

Τρία πράγματα μου έκαναν εντύπωση στη διαδήλωση της Δευτέρας: α) Η καταστροφικότητα που χαρακτήριζε την πρακτική των νέων παιδιών, η ένταση και έκταση της οποίας μπορώ να πω ότι με τρόμαξε και με σοκάρισε. "Μπαχαλάκηδες" πάντα υπήρχαν, όμως συνήθως έμεναν στην ουρά της πορείας και οι ζημιές ή οι τσαμπουκάδες με την αστυνομία ήταν σε περιορισμένη κλίμακα. Αυτή τη φορά, οι πιτσιρικάδες ήταν πανταχού παρόντες, ευάριθμοι έστω και ως μειοψηφία μέσα στην πορεία, και από όπου και αν περάσαμε (μπλοκ ΣΥΡΙΖΑ κλπ) δεν έμεινε τίποτα όρθιο. β) Η μαζικότητα της πορείας και η διάθεση του κόσμου να συμμετάσχει. Πρέπει να ήμαστε 10.000 ή και παραπάνω. γ) Η συγκρουσιακή διάθεση των νέων παιδιών, κουκουλοφόρων και μη, που από ένα σημείο και μετά κοντραρίστηκαν άγρια με τα ΜΑΤ (τα ΜΑΤ ήθελαν να είναι διακριτικά στην αρχή, αλλά όταν οξύνθηκε το κλίμα έτρεχαν και δεν έφταναν, καθώς δεν ήξεραν πού να πρωτοπάνε).
Για μένα είναι σαφές ότι κοινωνική δυσφορία υπάρχει, πολύς κόσμος ζορίζεται οικονομικά και τα νέα παιδιά βλέπουν μαύρο και άραχλο το μέλλον τους. Η παρούσα κυβέρνηση κατάφερε ανοίξει τους ασκούς του αιόλου. Δεν νομίζω πάντως να φταίνε αποκλειστικά αυτοί. Από το 2000 και μετά η καθημερινότητα πολλών ανθρώπων γίνεται όλο και πιο δύσκολη και κάποια στιγμή η δυσφορία βγαίνει στην επιφάνεια.
Τα σενάρια περί "στρατηγικής της έντασης" δεν μπορώ να τα αποκλείσω, αλλά ούτε και τα πολυπιστεύω. Εκείνο το βράδυ της Δευτέρας η κυβέρνηση μου φάνηκε ότι ήταν σε πλήρη αμηχανία. Ο Παυλόπουλος έλεγε "άρες μάρες" μπροστά στις κάμερες, περί ύποπτων κύκλων κλπ, ενώ κυκλοφόρησε και το "παραπολιτικό" σχόλιο ότι άνώτερα στελέχη της ΕΛΑΣ "έβαλαν τα κλάματα" μπροστά στην ένταση του προβλήματος που είχαν να αντιμετωπίσουν. Ίσως και να είναι ράδιο αρβύλα κάτι τέτοιο, όμως κι'εγώ έμεινα με την εντύπωση ότι "είμαστε για κλάματα" γενικώς.
Και τα χθεσινά και το σημερινό συλλαλητήριο ήταν μαζικά. Έχω την αίσθηση ότι περνάμε την πιο σφοδρή κοινωνική αναταραχή της μεταπολιτευτικής ιστορίας και ότι ακόμα δεν τα είδαμε όλα.
Τις επόμενες μέρες θα τα ξαναπούμε περισσότερο νηφάλια πιστεύω. Όσο για μένα, σκέφτομαι να ξαναδιαβάσω τα κείμενα του Νέγκρι της δεκαετίας του'70 για το "κοινωνικό προλεταριάτο".

Γιώργος

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω αν πρόκειται για τη γέννηση ενός κινήματος ή για την έλευση (και) στην χώρα μας κοινωνικών φαινομένων όπως αυτά που κατά καιρούς έχουν συμβεί στη Γαλλία (πρόσφατα) ή στην Αμερική και τη Βρεταννία τις περασμένες δεκαετίες. Βασικό στοιχείο όλων ήταν η απουσία πολιτικών συνθημάτων και η έκφραση νέων των φτωχογειτονιών μέσα από μια σχεδόν απελπισμένη βία και πλιάτσικο.
Προσωπικά πιστεύω ότι όσον αφορά τα πρόσφατα γεγονότα - που δεν έχουν ακόμα καταλαγιάσει - αυτά είχαν ένταση συναισθήματος (οργής, αδικίας) που συνήθως εκτονώνεται άγρια αλλά σύντομα.
Θα φανεί από την επόμενη περίοδο - στα σχολεία κλπ - αν πρόκειται για τη γέννηση κάποιου κινήματος της νεολαίας ή αν από δω και στο εξής θα έχουμε απλά, κατά διαστήματα, τέτοια μαζικά ξεσπάσματα μιας περιθωριακής "πρωτοπορείας" η οποία τώρα πια δεν συσπειρώνει μόνο "μπαχαλάκηδες" αλλά και λούμπεν, χούλιγκαν και πλιατσικολόγους...
Μια επισήμανση: Πρώτη φορά όλα αυτά τα γεγονότα δεν ξετυλίχτηκαν μόνο σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αλλά σε δεκάδες πόλεις της επαρχίας, πράγμα που σημαίνει ότι κατά βάση συμμετείχαν φοιτητές και μαθητές.
Και κάτι ακόμα:
Η ραγδαία επιδεινούμενη οικονομική κρίση ασφαλώς θα φέρει και κοινωνικές εκρήξεις. Η γέννηση όμως ενός κινήματος απαιτεί πολύ περισσότερα από αυτό.
Μην το ξεχνάμε...
Κ.Λ.

leon είπε...

Συμφωνώντας με την καταληκτήρια διαπίστωση του Κώστα, θέλω να επισημάνω ότι η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου ήταν η θρυαλίδα.
Μέχρι την περασμένη Παρασκευή το βράδι όλοι = ή σχεδόν όλοι - είμασταν βέβαιοι ότι η Ελλάδα θα είναι η τελευταία χώρα στην οποία θα δούμε κοινωνική έκρηξη από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Έγινε η πρώτη. Γιατί είμαι βέβαιος ότι, παρά την απερίγραπτη οργή που γεννά η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, οι αντιδράσεις δε θα είχαν αυτή την έκταση και την ένταση που έχουν - ήδη δεκάδες σχολεία έχουν καταληφθεί από το πρωί και στις συνοικίες οι μαθητές επιδίδονται και πάλι στο αγαπημένο τους άθλημα των τελευταίων ημερών, την επίθεση στο οικείο αστυνομικό τμήμα. Όμως εκείνο που μετρόμαξε ήταν η εικόνα δεάχρονων παιδιών - ναι δεκάχρονων - να πετούν μπουκάλια στους αστυνομικούς.

Γιάννης Χρ.

Ανώνυμος είπε...

...Και ασφαλώς τα δεκάχρονα παιδιά, εγώ λέω τα δεκαπεντάχρονα και τα δεκαοκτάχρονα, έχουν νοιώσει στο πετσί τους τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και την θηλιά της ανεργίας! Ωιμέ και τρισαλί μαρξιστές, δεν θα απαλλαγείται ποτέ από την κινηματολαγνεία και δεν θα μπορέσετε ποτέ να δείτε πέρα από την οικονομικίστικη μύτη σας. Η λύση για σας θα είναι η πτώχευση της χώρας (δεν είναι δα τόσο φοβερό πράγμα, το έχουν βιώσει οι αργεντίνοι δυο φορές). Αυτό είναι το έδαφος πάνω στο οποίο μπορείται να ξαναδώσετε νόημα στη ζωή σας και να χτίσετε ξανα μια αλληλεγγύη.
Νόημα και αλληλεγγύη μόνο σε συνθήκες αγώνα για επιβίωση. Αυτή είναι η κατάντια των καθυστερημένων κοινωνιών! Χαίρετε και καληνύχτα!

leon είπε...

Φίλε μου Φιλελεύθερε Τζουτζέ ξεφεύγεις.
Όχι διότι έχεις τις απόψεις που έχεις. αλλά για τον τρόπο που τις εκφράζεις. Ουδείς σε ψέγει διότι είσαι φιλελεύθερος ούτε και θα το πράξει ποτέ.
Όταν όμως σε βλέπω να λυπάσαι που υπήρξες μαρξιστής, να απορρίπτεις το παρελθόν σου, ως εάν αυτό που είσαι σήμερα να είναι μια παρθενογένεση και δεν είναι μια εξέλιξη του μαρξιστή που υπήρξες κάποτε, τότε θυμώνω μαζί σου.
Αυτό που πάντα με εξόργιζε με την ελληνική κοινωνία ήταν ότι ήταν κοινωνία Λωτοφάγων. έπαψα να ακούω Σαββόπουλο όταν άλλαξε τους στίχους σε τραγούδια από τα 10 ΧΡΟΝΙΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ επειδή πια δε συμφωνούσαν με τις τωρινές του απόψεις. Θα είχα δεχτεί και θα είχα σεβαστεί να μην τα τραγουδούσε πλέον. Την αλλαγή των στίχων τη θεώρησα απόπειρα παραχάραξης της Ιστορίας. Όχι μόνο της προσωπικής του. Αλλά της Ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού.
Αν κάτι αξίζει σε τούτη τη γωνιά διαλόγου, είναι ότι άνθρωποι που ξεκινήσαμε από το ίδιο σημείο, τραβήξαμε διαφορετικούς δρόμους και. όταν συζητάμε, σνυεισφέρουμε από τον πλούτο του έχει αποκομίσει ο καθένας μας από τα μονοπάτια της ζωής του.
Οι λογικές του «τυφλός ην και ανέβλεψα» είναι χρήσιμες για τους κάθε λογής Ταλιμπάν ακι Κόκκινους Χμερ, όχι όμως σε ανθρώπους με κοινή κληρονομιά τους την εμμονή στο ΔΙΑΛΟΓΟ.
Θα σε παρακαλέσω λοιπόν στα σχόλιά σου να μη συμπεριφέρεσαι σαν Λωτοφάγος, όπως έπραξες στο αμέσως παραπάνω σχόλιό σου.
Τέτοιες συμποριφορές με πονάνε και με θυμώνουν.

Γιάννης Χρ.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Γιάννη τυφλός ήμουνα και ανέβλεψα όντως. Και αυτό προσπαθώ με όλες μου τις δυνάμεις να σας φωνάξω γιατί σας αγαπώ. Όσο για την οργή σου, συνειδητά την προκάλεσα για να βιώσεις επιτέλους τα τέσσερα στάδια του πένθους, να δεχτείς ότι δεν υπάρχει πια αυτό που υπήρξε κάποτε.
Τον Σαββόπουλο κακώς τον απέρριψες. Αυτός είπε την σοφή κουβέντα: το όνειρο ήταν εφιάλτης αλλά το πάθος γνήσιο.
Καλώς διόρθωσε, αν διόρθωσε τους στίχους, γιατί δεν έχουμε ανάγκη από κλειστά σύμβολα, αναλλοίωτα στον χρόνο.
Εμένα πάντως το πάθος και τότε και τώρα είναι γνήσιο.
Το αυτό επιθυμώ και δι υμάς.
Όσο για τον όρο "ταλιμπανισμός" που τόσο εύκολα χρησιμοποιείς, θα σου υπενθυμίσω μια παλιά, σαν τις λάσπες, αγαπημένη ρήση των αριστερών. Δε μιλάνε για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου.

Με παντοτινή αγάπη.

leon είπε...

Έτσι είναι αν έτσι νομίζεις.

Θα μου επιτρέψεις, και λόγω σπουδών, να θεωρώ κάθε παραχάραξη της Ιστορίας, προσωπικής ή συλλογικής, ΑΝΟΣΙΟΥΡΓΗΜΑ

Και σε προσωπικό επίπεδο, να τρέφω πάντα βαθύτατο σεβασμό για το παρελθόν μου, που τώρα δε συμμερίζομαι. χωρίς αυτό το παρελθόν ποτέ δε θα είχα γίνει ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.

Κι αυτό είναι ένας λόγος να είμαι περήφανος για το παρελθόν μου.

γιάννης Χρ.

Ανώνυμος είπε...

Γιάννη μη με προκαλείς. Είναι παραχάραξη της ιστορίας να αναγνωρίζεις τα λάθη σου;
Επιμένω ότι σε μια προσεχή αποτίμηση της πορείας της ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ που προτίθεμαι να κάνω, θα δείξω καθαρά τι εννοώ.
Άλλωστε έχω το θάρρος να αναλαμβάνω τις ευθύνες για τα λάθη μου και για τα όποια λάθη της εποχής εκείνης η βασικότερη ευθύνη είναι δικιά μου (ήταν κρίσιμη η διαφορά ηλικίας εκείνη την εποχή).
Φυσικά και όλοι μας διαγράφουμε πορεία, μέσα από σωστά, λάθη, ανατροπές κλπ. Το να παραμένουμε όμως προσκολλημένοι στις εμμονές του παρελθόντος δε μας βοηθάει καθόλου.

Powered By Blogger

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Συνεργάτες

Επισκέψεις (από 01/03/2008, 18:00 μμ)