37 χρόνια μετά... Μια απόπειρα για να θυμηθούμε, να σκεφτούμε, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε. (Πριν από 37 χρόνια ιδρύθηκε η ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, μια μικρή οργάνωση μαθητών, στα πλαίσια της τότε ΠΑΜΚ. Τα μέλη της έδεσαν δεσμοί βαθείς, με αντοχή στο χρόνο. Μπορεί οι δρόμοι μας - πολιτικοί και κοινωνικοί - να χώρισαν μετά... Όμως κάπου στο βάθος σιγόκαιγε η λαχτάρα να βρεθούμε ξανά, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε... Άλλωστε δεν άλλαξε τίποτε από τότε στις καρδιές μας. Οι καρδιές των ανθρώπων δεν αλλάζουν...)

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2008

11η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ... 1973

Κάθε χρόνο στις 11 Σεπτεμβρίου τα ΜΜΕ μας προσφέρουν εκτενή αφιερώματα για την 11η Σεπτεμβρίου 2001 που άλλαξε τον κόσμο.Θα έπασχε από πολιτική μυωπία αυτός που θα αρνούνταν τη σημασία εκείνης της ημέρας που δισεκατομμύρια τηλεθεατές είδαν σε ζωντανή σύνδεση 3000 περίπου ανθρώπους να πεθαίνουν.
Ο κόσμος πράγματι δεν είναι πια ο ίδιος. Οι ατομικές ελευθερίες έχουν περισταλεί δραστικά σε όλο τον πλανήτη. Η λέξη μουσουλμάνος έχει γίνει για την πλειοψηφία των Ευρωπαίων και των Αμερικανών συνώνυμο του «φονιάς». Αφιονισμένοι ιερωμένοι κάθε θρησκείας κηρύσσουν καθημερινά τους «ιερούς πολέμους» τους. Όχι ο κόσμος δεν είναι πια ίδιος. Και μοιάζει όλο και περισσότερο με μεσαιωνικό εφιάλτη.
Εγώ όμως θέλω να μιλήσω για μια άλλη 11η Σεπτεμβρίου. Την 11η Σεπτεμβρίου του 1973. Όταν οι σιδερόφρακτες μαριονέτες της αμερικανικής κυβέρνησης δολοφονούσαν το σοσιαλιστή Πρόεδρο της Χιλής Σαλβαδόρ Αλιέντε μαζί με χιλιάδες αγωνιστές της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ. Πολύ λίγα γνώριζα τότε για το φιλόδοξο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της Λαϊκής Ενότητας. Όμως οι εντολείς ήταν οι ίδιοι με αυτούς που είχαν βγάλει τα τανκς στους δρόμους την 21η απριλίου 1967. Κι ένιωσα τότε για το θάνατο του Αλιέντε ανείπωτη θλίψη. Κι όταν οι κατ' επάγγελμα φονιάδες είπαν ότι ο Αλιέντε «αυτοκτόνησε» το καυστικό χιούμορ του Μποστ από τις στήλες του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ - «διότι το έχουν συνήθειο οι μαρξισταί ν' αυτοκτονούν με δεκαέξι σφαίρες» (ζητώ συγνώμη που δε θυμούμαι την αν-ορθογραφία του) - ήταν μια παρηγοριά.
Ύστερα ήρθε το Πολυτεχνείο, η πολιτικοποίηση η πτώση της Χούντας και τότε μάθαμε. Μάθαμε για την απόπειρα αυτοδιαχείρισης στις μονάδες παραγωγής. Μάθαμε για τη θέσπιση, για πρώτη φορά, δωρεάν εκπαίδευσης και δωρεάν παροχής υπηρεσιών υγείας. Μάθαμε για το όραμα της οικοδόμησης μιας σοσιαλιστικής κοινωνίας μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες. Και, κυρίως, μάθαμε για την ελπίδα που είχε γεννήσει σε εκατομμύρια Λατινοαμερικανών η απόπειρα της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ. Στις 11 Σεπτεμβίου 1973 οι σιδερόφρακτες μαριονέτες δολοφόνησαν την ελπίδα για αξιοπρεπή ζωή. Όπως είχαν κάνει οι προκάτοχοί τους στη Γουατεμάλα το 1954.
Σήμερα στη Χιλή υπάρχει και πάλι Δημοκρατία. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι και πάλι σοσιαλίστρια. Ο πατέρας της υπήρξε στενός συνεργάτης του Σαλβαδόρ Αλιέντε. Όμως στη Χιλή το χάσμα ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς συνεχίζει να βαθαίνει, όπως γίνονταν και στη Χούντα του Πινοτσέτ. Η σοσιαλίστρια Πρόεδρος αρνείται τη δωρεάν δευτεροβάθμια εκπαίδευση στους μαθητές, «γιατί δε συμβαδίζει με τις προδιαγραφές του ΔΝΤ».
Και, μολονότι κανείς πια δε μπαίνει στη φυλακή στη Χιλή για τις απόψεις του, υπάρχουν σε ατή τη χώρα άνθρωποι που πεινάνε, άνθρωποι που δε μπορούν να μορφωθούν γιατί δεν έχουν χρήματα, άνθρωποι που δεν έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας.
Γι αυτό εγώ θυμάμαι την 11η Σεπτεμβρίου του 1973. Γιατί εκείνη την ημέρα έγινε κατί πολύ χειρότερο από ένα πραξικόπημα. Δολοφονήθηκε ένα όνειρο με οικουμενική διάσταση.

Γιάννης Χρ.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αυτό πάντως το σημείο που εδώ και χρόνια μου κάνει εντύπωση, είναι ότι οι υποστηρικτές της χούντας του Πινοτσέτ είναι πολλοί (σχεδόν το 50%) και, ακόμα και σήμερα, είναι εξαιρετικά επικριτικοί απέναντι στον Αγιέντε (στην καλύτερη περίπτωση του αποδίδουν ήθος και συγχρόνως του καταλογίζουν ανεπάρκεια και ανοχή στα "ακραία" αριστερά στοιχεία).
Δεν νομίζω αυτό το 50% να είναι προνομιούχοι που να απέρριπταν ασυζητητί μια αριστερή πολιτική. Το στοιχείο που προκάλεσε δυσφορία σε πολύ κόσμο είναι η οικονομική δυσπραγία στη διάρκεια της Λαϊκής Ενότητας, που βέβαια σε μεγάλο βαθμό ωφείλονταν στον οικονομικό αποκλεισμό της χώρας από την κυβέρνηση Νίξον και τις πολυεθνικές, όμως τελικά χρεώθηκε από πολλούς στην ίδια την αριστερή κυβέρνηση. Οπότε κέρδισε έδαφος η λογική του "καλύτερα μια δεξιά στρατιωτική δικτατορία που θα αποκαταστήσει τις παλιές ισορροπίες, παρά μια αριστερή κυβέρνηση κόντρα στο διεθνές περιβάλλον και στις επικρατούσες τάσεις".
Στην ταινία "Ματσούκα", που μιλούσε για την κατάσταση που επικρατούσε τότε, ο πατέρας του νεαρού από τα μεσοαστικά στρώματα λέει κάποια στιγμή ότι καλός είναι ο σοσιαλισμός αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει σε αυτόν τον τόπο. Κάπως έτσι μου φαίνεται ότι ακολούθησε τον Πινοτσέτ ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, που αν και δεν ήταν πλούσιοι, δεν είχαν την αριστερή συνείδηση των προλεταριακών στρωμάτων των παραγκουπόλεων και τελικά επέλεξαν να ακολουθήσουν τον ισχυρό, δηλαδή τους στρατιωτικούς.
Ξεφτίλα από μια άποψη, αλλά και ενδεικτικό της νοοτροπίας του τρομοκρατημένου μεσοαστού που χωρίς να έχει ιδιαίτερα προνόμια και εξουσία, προσπαθεί να είναι "μέσα ατα πράγματα", πορευόμενος κατά πού φυσάει ο άνεμος. Τέλος πάντων, πολλά είπα για την ώρα, αν υπάρχει διάθεση μπορούμε να επανέλθουμε.

Γιώργος

leon είπε...

Ορθώς το θέτεις το ζήτημα Γιώργο. Επί τη ευκαιρία θα θυμίσω κάποια στατιστικά δεδομένα. Ο Αλιέντε στις προεδρικές εκλογές του 1970 είχε πάρει ποσοστό 36,3%. Δεύτερος ήταν ο ακροδεξιός Αλεχάντρο με 34,3% και τρίτος ο Χριστιανοδημοκράτης Τόμικ με 27%. Το Σύνταγμα δεν προέβλεπε διεξαγωγή δεύτερου γύρου εκλογών και η εκλογή του Προέδρου, που μπορούσε να κυβερνάει με διατάγματα παρακάμπτοντας το Κοινοβούλιο, γίνονταν σε περίπτωση που δε συγκέντρωνε κάποιος υποψήφιος το 50% των ψήφων από το Κοινοβούλιο. Εκεί οι Χριστιανοδημοκράτες ψήφισαν υπέρ του Αλιέντε.
Στις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου 1973, η ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ αύξησε την επιρροή της κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες - πήρε 44,3% - παρέμεινε όμως μειοψηφία απέναντι στην ενωμένη αντιπολίτευση Ακροδεξιάς, Χριστιανοδημοκρατών και Καθολικής Εκκλησίας.
Ο συνασπισμός αυτός στήριξε τη δικτατορία του Πινοτσέτ και τη στήριξε ενεργητικά.
Πράγματι η μικροαστική και μεσοαστική τάξη διακατέχονταν από μια ρατσιστική απέχθεια προς τη φτωχολογιά, που είναι πολύ σημαντικότερη πληθυσμιακά από ό,τι είναι στην Ευρώπη. Το ίδιο φαινόμενο βλέπουμε να αναπαράγεται και στη Βενεζουέλα, στο Εκουαδόρ και στη Βολιβία, αλά και στην Αργεντινή. Οι εκλογικές αναμετρήσεις έχουν χαρακτήρα ταξικών αναμετρήσεων, εξ ού και τα όσα συμβαίνουν.
Η συμμαχία των μικροαστικών και μεσοαστικών στρωμάτων με τη φτωχολογιά στην Ευρώπη, που οδήγησε σε σειρά περισσότερο ή λιγότερο επιτυχημένων σοσιαλδημοκρατικών πειραμάτων διακυβέρνησης, οφείλονταν κατά τη γνώμη μου στην οικονομική ένδεια στην οποία περιέπεσαν εξ αιτίας του Β' Παγκόσμιου Πολέμου.
Γι αυτό και η συμμαχία αυτή έσπασε από τις αρχές της δεκαετίας του '80, όταν πλέον ενηλικιώθηκε μια γενιά μικρο-μεσοαστών που γεννήθηκαν μετά τον πόλεμο. Οι ίδιοι άνθρωποι σήμερα, τρομοκρατημένοι μπροστά στο φάσμα του κατρακυλίσματος στη φτώχεια, στηρίζουν φασίζουσες διακυβερνήσεις (Μπερλουσκόνι, Σαρκοζί κ.λ.π.)

Γιάννης Χρ.

Powered By Blogger

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Συνεργάτες

Επισκέψεις (από 01/03/2008, 18:00 μμ)