37 χρόνια μετά... Μια απόπειρα για να θυμηθούμε, να σκεφτούμε, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε. (Πριν από 37 χρόνια ιδρύθηκε η ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, μια μικρή οργάνωση μαθητών, στα πλαίσια της τότε ΠΑΜΚ. Τα μέλη της έδεσαν δεσμοί βαθείς, με αντοχή στο χρόνο. Μπορεί οι δρόμοι μας - πολιτικοί και κοινωνικοί - να χώρισαν μετά... Όμως κάπου στο βάθος σιγόκαιγε η λαχτάρα να βρεθούμε ξανά, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε... Άλλωστε δεν άλλαξε τίποτε από τότε στις καρδιές μας. Οι καρδιές των ανθρώπων δεν αλλάζουν...)

Παρασκευή 29 Αυγούστου 2008

Το Τέλος του Πα.Σο.Κ.

Μέσα στον γενικό προβληματισμό για την κατάσταση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και τις προοπτικές του, έχουν βγει και κάποιες απόψεις που έστω καλυμμένα, θέτουν ζήτημα ολοκλήρωσης του κύκλου του κόμματος.

Από αυτές τις απόψεις ξεχωρίζω την άποψη Χρυσοχοϊδη που έθεσε επί κυβέρνησης Σημίτη θέμα αλλαγής ονόματος (τι άλλο μπορεί να σήμαινε, στο βάθος, αυτή η σκέψη, εκτός από τέλος εποχής ΠΑ.ΣΟ.Κ;) και την άποψη Σκανδαλίδη που διατυπώθηκε πρόσφατα και αναφέρεται σε δομή, λειτουργία, σχέσεις και πρακτικές, με την προτροπή για ανασύσταση από μηδενική βάση, πράγμα που ισοδυναμεί ουσιαστικά με δημιουργία νέου κόμματος.

Οι διακοπές φίλε Κώστα δεν προσφέρονται μόνο για ραστώνη αλλά και για ξεκαθάρισμα μυαλού από την τύρβη της καθημερινότητας που μας καθηλώνει και μας εμποδίζει να δούμε τα πράγματα με καινούργια ματιά. Ανοίγοντας λοιπόν που και που την τηλεόραση και παρακολουθώντας τον εκπρόσωπο τύπου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να μιλάει, ένοιωσα την μελαγχολία του τέλους, αυτή που μας πιάνει ξαφνικά και συνειδητοποιούμε, συχνά με τρόμο, ότι κάτι σημαντικό για τη ζωή μας έχει τελειώσει.

Αυτό το συναίσθημα το έχω ξανανοιώσει στην πολιτική, τότε που έκλεισα πίσω μου την πόρτα της παραδοσιακής αριστεράς και της σοβιετολαγνείας και όταν διεπίστωσα ότι ο μαρξισμός δε μπορεί να βοηθήσει στη συγκρότηση μιας δίκαιης και ευημερούσας κοινωνίας και η αγωνία μας να περισώσουμε τα κουρέλια του, να τον εξελίξουμε ή να τον αλλάξουμε, είναι μάλλον αδυναμία να αλλάξουμε εμείς οι ίδιοι, να απαλλαγούμε από συναισθηματικά βαρύδια, να αναγνωρίσουμε ψυχολογικές «τρύπες».

Σε αντίθεση με τον Γιάννη Χρ. που αποκηρύσσει την ανδρεοπαπανδρεϊκή περίοδο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ενώ υπεραμύνεται της σημιτικής διακυβέρνησης την οποία εξυμνεί, διαχωρίζοντας τον Σημίτη από το κόμμα (ή το μόρφωμα) που υπήρξε γνήσιο και αποκλειστικό τέκνο Παπανδρέου, προσωπικά πιστεύω ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ. καλώς γεννήθηκε και καλώς πεθαίνει. Θα συμπληρώσω δε, ότι για τον θάνατό του δεν ευθύνεται κανένας, ούτε Γιώργης, ούτε Βαγγέλης, ούτε Κωστής, ούτε ο Χατζηπετρής, όπως για τον θάνατο της Ε.Σ.Σ.Δ. δεν ευθύνεται ο Γκορμπατσώφ και για τον θάνατο ενός γέρου 110 χρονών δεν ευθύνεται ο γιατρός.

Ας γυρίσουμε λοιπόν το χρόνο πίσω, να θυμηθούμε τη ζωή του μακαρίτη, καθώς είθισται.

Στην αμέσως προδικτατορική περίοδο, το αίτημα για δημιουργία μιας συμπαγούς κεντροαριστερής εκπροσώπησης, αποτέλεσμα της επιθυμίας, κουρασμένων και κορεσμένων από ατελέσφορους αγώνες, αριστερών να κινηθούν προς ρεαλιστικότερες λύσεις αλλά και παραδοσιακών κεντρώων να απαλλαγούν από την ασφυκτική αγκάλη των προστατών, ντόπιων και ξένων, βρήκε ιδανική εκπροσώπηση στο πρόσωπο του Ανδρέα.

Η στρατιωτική δικτατορία ενίσχυσε τη λάμψη του αδιάλλακτου Ανδρέα ο οποίος με τη μεταπολίτευση βρήκε τρόπο να προσεγγίσει και μαρξιστικές δυνάμεις που άφηνε ορφανές η κατάρρευση της χούντας, η οποία όσο κυβερνούσε δικαίωνε την αυτόνομη, παράνομη ύπαρξή τους.

Βέβαια, στις πρώτες εκλογές, ο λαός γύρισε την πλάτη στα προχωρημένα συνθήματα και κοίταξε να σιγουρέψει τη νεαρή Δημοκρατία, ψηφίζοντας Καραμανλή και απογοητεύοντας με ένα μικρό ποσοστό τον Ανδρέα.

Όσο όμως σιγουρευόταν η δημοκρατία και συνάμα παρέμενε ζωντανή η ανάμνηση της χούντας και των υπεύθυνων για την εγκαθίδρυση της δικτατορίας, τόσο κέρδιζε έδαφος η προοπτική για αλλαγή με τον Ανδρέα. Οι κεντροαριστεροί, θύματα οι περισσότεροι της μεταπολεμικής πολιτικής της κυρίαρχης δεξιάς, δεν αρκούνταν στην ψευτοσυχώρεση. Θέλανε τη δικαίωση. Το όχημα ήταν το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Οδηγός ο Ανδρέας.

Κι εδώ είναι το ζήτημα. Το ’81 πραγματοποιήθηκαν και με το πολύ παραπάνω όλα όσα θέλαμε και ζητούσαμε σύντροφε Γιάννη. Άλλο αν αυτά είχαν και εφιαλτικές πλευρές που δεν είχαμε προβλέψει ή δεν είχαμε καταλάβει. Μη ξεχνάς άλλωστε και τον θαυμασμό μας για την πολιτιστική επανάσταση στην Κίνα, μέσα από τα κείμενα του Μπετελέμ!

Τι λέγαμε λοιπόν; Δεν αρκεί η κυβέρνηση, πρέπει να πάρουμε και την εξουσία, διαφορετικά θα μας ρίξουνε σε έξη μήνες. Η εξουσία περνάει μέσα από την άλωση του κράτους. Έτσι κι έγινε. Θα μου πεις, εμείς δε λέγαμε να πλακώσει ο συφερτός και να κάνει πλιάτσικο. Μπα; Ξέρεις εσύ καμιά αλλαγή, καμιά επανάσταση, να κατέλαβε την εξουσία και να στελέχωσε τους μηχανισμούς η εκλεκτή πρωτοπορία; Γι αυτό την έκανε ο Τσε από την Κούβα και πήρε των οματιών του;

Μόλις ανοίξει η κερκόπορτα μπουκάρει ο όχλος και όποιος προλάβει . Άλλωστε, σε αυτές τις περιπτώσεις, κάθε προσπάθεια αξιολόγησης είναι ακόμη πιο ύποπτη κι επικίνδυνη.

Αυτά για το κράτος και τους πρασινοφρουρούς που ευτυχώς δεν συναγωνίστηκαν σε επιτεύγματα τους λατρεμένους μας ερυθροφρουρούς του Μάο. Όμως ο όχλος δεν ασχολείται με ιδεολογίες και ιδεολογήματα. Του αρκούν τα υλικά προνόμια. Σε επίπεδο θεωρίας και κουλτούρας ανέλαβαν οι πάσης φύσεως αριστεροί που δεν πρέπει να έχουν κανένα παράπονο γιατί κυριάρχησαν σε όλα τα πόστα του πολιτισμού, ορισμένοι άσκησαν και αριστερή τρομοκρατία και στο τέλος μερικοί βγήκαν και παραπονούμενοι γιατί δεν πρόλαβαν το καλύτερο στη μοιρασιά. Δίκαια διαμαρτύρονται εδώ οι Γιανναράδες για τη φάπα που έπεφτε σύννεφο στα Πανεπιστήμια από το αριστερό κατεστημένο!

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. του Ανδρέα αναγνώρισε την αντίσταση και έδωσε συντάξεις, έκανε μεταρρύθμιση στην Παιδεία και έφτιαξε ένα νόμο πλαίσιο που παραχωρούσε μπόλικη εξουσία στους σπουδαστές και τις οργανώσεις τους όπως το θέλαμε, άσχετο αν αυτό γύρισε μπούμεραγκ και έκανε το Πανεπιστήμιο και την εκλογή των διδασκόντων παρακμιακή διαδικασία συναλλαγής που δεν ξέρουμε πως θα μαζευτεί! Αν θυμάστε φίλοι, τότε κι εμείς, σαν ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, ρίχναμε σχεδόν όλο το βάρος στη μεγαλύτερη δυνατή παρέμβαση των μαθητών στις αποφάσεις που αφορούσαν στο σχολείο, εστιάζοντας στην πολιτική και εμφορούμενοι από την άποψη ότι προηγείται η πολιτική επικράτηση η οποία λύνει ως δια μαγείας τα εκπαιδευτικά προβλήματα. Καμία προσπάθεια αναλυτικής προσέγγισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των στόχων της, σε στενή συνεργασία με όλους αυτούς που είχαν τις γνώσεις, το όραμα και τη θέληση να το κάνουν. Πολιτική επικράτηση! Αυτό ηχεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και σήμερα από τις αριστερές οργανώσεις και συσπειρώσεις στα Πανεπιστήμια! Πότε επιτέλους θα απαλλαγούμε από τη μαγική σκέψη;

Ας συνεχίσουμε όμως. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ψήφισε ένα νομοσχέδιο για τον συνδικαλισμό που έδινε τεράστια δύναμη στη συνδικαλιστική εκπροσώπηση των εργαζομένων (ευχαριστώ τον φίλο Απ.Ιφ. που μου το επισήμανε σε προφορική επικοινωνία). Αυτό το ζητούσαμε. Η δυναμική που αναπτύχθηκε και η πορεία του συνδικαλιστικού κινήματος είναι άλλου παππά ευαγγέλιο και δεν αφορά το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ειδικότερα τον Ανδρέα.

Να πάω στο οικογενειακό δίκαιο, να πάω στη δικαιοσύνη, στους συνεταιρισμούς, στις κοινωνικοποιημένες επιχειρήσεις; Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. του Ανδρέα θεσμοθετούσε και πρόσφερε τα εργαλεία, ξεπερνώντας προσδοκίες. Ο λόγος για την αποτυχία ή τη στασιμότητα πολλών από αυτά τα εγχειρήματα δεν ήταν φυσικά ότι δεν τα προώθησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Είτε επρόκειτο για υπερτιμημένα σχήματα από την αριστερή πολιτική αντίληψη (κοινωνικοποιήσεις) είτε για πολύ προχωρημένους θεσμούς για την ανώριμη ελληνική πραγματικότητα (οικογενειακό δίκαιο-συνεταιρισμοί).

Σε ότι αφορά δε την οικονομική πολιτική, ποιος θα έκανε περισσότερα από τον Ανδρέα; Σαρωτικές αυξήσεις μισθών και ημερομισθίων, δραματική μείωση της ψαλίδας των μισθών στο δημόσιο, Α.Τ.Α. Το αγροτικό εισόδημα με τις επιδοτήσεις απογειώνεται. Οι συντάξεις αυξάνονται. Οι μη προνομιούχοι ανασαίνουν για τα καλά.

Ας πάμε όμως και στο προνομιακό γήπεδο του Γιάννη, την εξωτερική πολιτική. Ούτε εκεί φάνηκε ασυνεπής ο Ανδρέας που δεδομένης τότε της ισορροπίας του τρόμου Η.Π.Α.-Ε.Σ.Σ.Δ. προέκρινε τον δρόμο των αδεσμεύτων και τη σύσφιξη των σχέσεων με τον αραβικό κόσμο. Μέσα στα πλαίσια της Ε.Ο.Κ. κινήθηκε σαν άτακτο παιδί, μη ξεχνάμε όμως ότι στα άτακτα παιδιά συχνά κάνουν τα χατίρια γιατί δεν τα θεωρούν δεδομένα. Έτσι και η πολιτική του Ανδρέα δε στέρησε από τη χώρα ούτε επιδοτήσεις, ούτε επωφελείς συμφωνίες. Όσο για τα ελληνοτουρκικά, έκανε και τους τσαμπουκάδες του, έκανε και τα Νταβός του και γενικά με την τακτική του δεν εκτέθηκε και ας γκρινιάζανε οι σύμμαχοι.

Ο ίδιος ο Ανδρέας στη μετα-Μητσοτάκη εποχή, βλέπει τις τεράστιες αλλαγές στο διεθνές περιβάλλον και επαναπροσανατολίζει την πολιτική του, δίνει βαρύτητα στην ευρωπαϊκή υπόσταση της χώρας, κάνει την κίνηση με την αίτηση της Κύπρου για ένταξη και προετοιμάζει ουσιαστικά τις συνθήκες για την εποχή Σημίτη. Τεράστια προσφορά του Ανδρέα ότι κληροδοτεί ουσιαστικά στον Σημίτη τον εκλογικό μηχανισμό και την εκλογική πελατεία. Όχι βέβαια το κόμμα, το οποίο ουσιαστικά κι ο Ανδρέας έγραφε στα παλιά του τα παπούτσια. Θέλω να πω ότι ο Σημίτης δεν θα γινότανε ποτέ πρωθυπουργός, αν δεν είχε δημιουργήσει την εκλογική βάση ΠΑ.ΣΟ.Κ. ο Ανδρέας.

Κι έρχεται η κατά τη γνώμη μου Χρυσή Εποχή της μεταπολεμικής Ελλάδας, η κυβέρνηση Σημίτη. Η ελληνική εξωτερική πολιτική έχει σαφή στρατηγική και σπουδαία τακτική, μη ξεχνάμε όμως ότι και οι επιλογές γίνονται πιο συγκεκριμένες λόγω της διεθνούς συγκυρίας. Είναι φανερό ότι δεν υπάρχουν πια αδέσμευτοι και ο στόχος είναι σαφής : Να κάτσεις στο τραπέζι των ισχυρών. Ο Σημίτης εκμεταλλεύεται όλα τα ατού, παλαιό μέλος της κοινότητας, «αδέσμευτο» παρελθόν, καλές σχέσεις με τον αραβικό κόσμο, αξιόπιστο προφίλ. Έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ωφέλιμου εταίρου. Από την άλλη, όλοι οι στόχοι του υλοποιούνται : Ένταξη στην Ο.Ν.Ε. και στη ζώνη του ευρώ. Ανάληψη και ουσιαστικά διεκπεραίωση Ολυμπιάδας με πραγματοποίηση πολύ μεγάλων έργων υποδομής.

Ποιο είναι λοιπόν το πρόβλημα του Σημίτη; Γιατί η δημοφιλία του, κυρίως μέσα στα πλαίσια του ΠΑ.ΣΟ.Κ., καταποντίζεται; Γιατί το ΠΑ.ΣΟ.Κ. καταβαραθρώνεται;

Η απάντηση δεν βρίσκεται εκεί που την εντοπίζουν πολλοί. Ότι τάχαμου φταίει η έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας του Σημίτη, το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου ή η ακρίβεια με την είσοδο του ευρώ. Φταίει ότι ο Σημίτης δεν είναι πια ΠΑ.ΣΟ.Κ. γιατί το ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν έχει λόγο ύπαρξης.

Για τη διεθνη συγκυρία τάπαμε. Το σύνθημα «Η Ελλάδα στους Έλληνες» είναι πια για το μουσείο της Ακρόπολης και τη Χρυσή Αυγή. Οι μη προνομιούχοι δεν είναι οι εργάτες, γιατί οι έλληνες πολίτες εργάτες είναι ελάχιστοι και οι μετανάστες δεν αποτελούν τάξη γιατί ακόμη και η διαμονή στην Ελλάδα, για τους περισσότερους, είναι προσωρινή. Να μην παρεξηγηθώ. Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν όλα τα δικαιώματα του εργαζόμενου και την οργάνωση να τα υποστηρίξουν και να πολεμήσουν γι αυτά. Μπορούμε όμως να πούμε ότι ένα προοδευτικό κόμμα εξουσίας στην Ελλάδα θα τους εκφράσει; Θα τους υποστηρίξει, θα ενδιαφερθεί αλλά δεν θα τους εκφράσει. Όπως δεν θα εκφράσει τους υπαλλήλους, τους συνταξιούχους, δεν θα εκφράσει κανέναν. Απλά θα φροντίσει να έχει πρόγραμμα που να στοχεύει στη δημιουργία συνθηκών, όπου οι πολίτες θα μπορούν, στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους και των επιλογών τους να ικανοποιούνται σε ένα φυσικό περιβάλλον που προστατεύεται και περιφρουρείται.

Για να έχει ο υπάλληλος δουλειά πρέπει να υπάρχουν επιχειρήσεις, για να αμείβεται καλά ο υπάλληλος, πρέπει να πηγαίνουν καλά οι επιχειρήσεις. Σήμερα ο επιχειρηματίας δεν είναι κατά κανόνα γόνος επιχειρηματικής οικογένειας ώστε να μιλάμε για κλειστές κάστες που πρέπει να σπάσουν. Πολύ λίγες επιχειρήσεις βασίζονται σε μεγάλα πάγια κεφάλαια. Αλλά για να γίνεις επιχειρηματίας πρέπει να αναλάβεις επιχειρηματικό ρίσκο που φυσικά οι περισσότεροι το αποφεύγουν και προτιμούν την υπαλληλική σχέση. Το προοδευτικό κόμμα δε μπορεί να υποστηρίξει μονομερώς αυτούς που ασφαλώς δουλεύουν αλλά αρνούνται να αναλάβουν ρίσκο. Άλλωστε δεν υπάρχει μεγαλύτερος μύθος από τον επιχειρηματία που καάθεται και καπνίζει το πούρο του (πούσαι ρε Γιάννη) και τον υπάλληλο που μόνο αυτός δουλεύει. Συνήθως ο επιχειρηματίας δεν ξέρει τι σημαίνει ωράριο και αργία.

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. λοιπόν είναι τελειωμένο εδώ και καιρό. Η παρουσία του είναι ενοχλητική γιατί προσπαθεί να είναι κάτι που δεν είναι, ψάχνει να βρει επιχειρήματα για να παρουσιαστεί ιδεολογικά διαφοροποιημένο από τη Ν.Δ. και να δικαιολογήσει τη συγκεκριμμένη συσπείρωση ατόμων κάτω από τη σημαία του.

Αντίθετα η Ν.Δ. δεν ενοχλεί γιατί δεν καμώνεται και δεν έχει και καμιά ιδιαίτερη ιδεολογική αναφορά, πράγμα που τώρα της είναι χρήσιμο. Είναι μια παρέα της κακιάς ώρας που κάνει πολιτική της κακιάς ώρας αλλά λέει κάτι που φαίνεται σωστό κι ας μην είναι: Κι εσείς τα ίδια κάνατε. Αυτό στ’ αυτιά του κόσμου ακούγεται, δεν είστε πια ΠΑ.ΣΟ.Κ., είστε σαν κι εμάς, οπότε τι θέλετε;

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. τελείωσε. Αυτό που περιμένει ο κόσμος ν’ ακούσει δεν είναι ιδεολογικά φληναφήματα, αλλά ξεκάθαρες κουβέντες από κάποιους που θα εμπιστευτεί. Αυτές είναι οι αξίες που έχουν προτεραιότητα στη ζωή και στην κοινωνία, έτσι θα κοιτάξουμε να τις διασφαλίσουμε, δε μας ενδιαφέρει αν και οι άλλοι λένε τα ίδια, εμείς θα κάνουμε τη δουλειά καλύτερα.

Χαίρετε, φιλελεύθερος τζουτζές.

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κάτι που από καιρό προσεγγίζαμε πολλοί , περισσότερο , με την διαίσθηση, πήρε σάρκα και οστά χάρις στις εξαιρετικές ικανότητες πολιτικής ανάλυσης του Γιώργου. Είμαι από την μεριά που συμφωνεί ( ταυτίζεται απολύτως ) με τον πυρήνα της σκέψης του συγκεκριμένου άρθρου και θα ήθελα να προσθέσω μερικά σχόλια.
Διαβάζω αρκετές φορές αρθρογραφίες στο μπλοκ που αναφερόμενες στην Ανδρεϊκή περίοδο του ΠΑΣΟΚ την χαρακτηρίζουν ως μια χαμένη περίοδο για την χώρα εξ΄αιτίας κυρίως του λαϊκισμού του Παπανδρέου. Μου θυμίζουν έτσι όλοι οι φίλοι που τα γράφουν αυτά τον εαυτό μου πριν 25 χρόνια. Είναι αλήθεια ότι τα κριτήρια μου (μας?) τότε ήταν τελείως διαφορετικά. Αφού ούτε επίθεση στα θερινά ανάκτορα δεν έγινε ούτε δεν μεταβιβάστηκε η εξουσία στα Σοβιέτ ούτε καν μια πολιτιστική επανάσταση εμπνευσμένη από την αντίστοιχη του μεγάλου τιμονιέρη δεν πραγματοποιήθηκε κάθε άλλη αλλαγή που εφάρμοσε το ΠΑΣΟΚ ήταν ημιτελής, λαϊκίστικη και σε πολλές περιπτώσεις ύποπτη. Συμπέρασμα, κριτική σε αυτή την εξαιρετικά σημαντική περίοδο της σύγχρονης πολιτικής μας ιστορίας με εργαλεία την ιδεολογία και τους πολιτικούς στόχους που είχα(με) ΤΟΤΕ καθορίσει είναι κατά την γνώμη μου πολιτικά απολύτως εσφαλμένη.
Σε αυτά που αναφέρει ο Γιώργος που έγιναν στην περίοδο 1981-1989 θα ήθελα να προσθέσω και εγώ κάτι που αφορά ένα χώρο που γνωρίζω καλά..
Αφορά την προσπάθεια εκδημοκρατισμού στον Στρατό .Η υπαγωγή των στρατιωτικών σχολών στο σύστημα Πανελληνίων εξετάσεων , κάτι το οποίο ενώ είναι αυτονόητο σήμερα ήταν casus beli για τους αξιωματικούς που για δεκαετίες είχαν μάθει να σπρώχνουν και τα παιδιά τους στο Στρατό εξασφαλίζοντας , εκτός των άλλων μεθόδων (χαρτί κοινωνικών φρονημάτων κ.α),την συμπαγή φασιστική ιδεολογία στο στράτευμα.. Το 1981 και όχι μόνο, αλλά και το 82 και το 83 οι μόνες εφημερίδες οι οποίες μπορούσε κανείς να συναντήσει στα χώρους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ( στρατόπεδα γραφεία ναύσταθμους κ.λ.π )ήταν οι πιο σκληρές φασιστικές φυλλάδες της εποχής.Ένα πρωινό του 1984 στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Παλάσκα οι νεοσύλλεκτοι αντίκρισαν για πρώτη φορά στα μανταλάκια όλες τις εφημερίδες περιλαμβανομένου και του Ριζοσπάστη.Μικρά πράγματα που εκείνη την εποχή απαξιώθηκαν από την Φωτισμένη Αριστερά (μέσα σε αυτούς και εγώ ) που είμαστε ανίκανοι να κατανοήσουμε το μέγεθος των αλλαγών
Διαβάζω τελευταία μια σειρά άρθρα που αναφέρονται σε σχέδια και πλατφόρμες.για τη επανάκαμψη του ΠΑΣΟΚ. Ο Κώστας μας έχει δώσει την ευκαιρία αύτη ανεβάζοντας μερικά του Κοτζιά και όχι μόνο.
Τα διαβάζω με πραγματική μελαγχολία .Για όλα τα προβλήματα αρκεί μια συνεπής πολιτική στηριγμένη στις σοσιαλιστικές αρχές του ΠΑΣΟΚ ( διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη ???) και όλα θα λυθούν. Παιδεία, οικονομία , ασφαλιστικά λύνονται όλα μονομιάς αρκεί να γράψεις μια έκθεση ιδεών με θέμα « Η σοσιαλδημοκρατική ιδεολογία η βασισμένη με συνέπεια στις αρχές του ΠΑΣΟΚ είναι η λύση για πάσα νόσο και πάσα μαλακία ››.Ο ανταγωνισμός για το ποιός έγραψε την καλλίτερη έκθεση παίρνει μερικές φορές γελοίες διαστάσεις . Είναι ακριβώς το ίδιο τροπάρι που μας σερβίρει το ΚΚΕ με παραπομπή όμως στην μαρξιστική λύση του προβλήματος.
Με λίγα λόγια όπως το ΚΚΕ ανατρέχει στις γραφές του 1920 για να βρει τις λύσεις το2008 έτσι και το ΠΑΣΟΚ ανατρέχει στις ένδοξες εποχές της δεκαετίας του 80 για να αναζητήσει λύσεις σε προβλήματα του τώρα και του αύριο .
Μέσα από την συγκρότηση της πολιτικοοικονομικής πραγματικότητας (σε υπερεθνικό επίπεδο ) είναι σαφές ότι οι διαφορές μεταξύ του Σοσιαλδημοκρατικού και του Φιλελεύθερου μοντέλου δυνατότητες εφαρμοσμένης πολιτικής έχουν μικρύνει.
Το ζητούμενο είναι λοιπόν αν μπορεί το ΠΑΣΟΚ να αναζητήσει με όρους του σήμερα τις διαφορές αυτές και αν μπορεί να τις μετρέψει σε πολιτική πράξη.
Ο Γιώργος μας απαντά με τόλμη Το ΠΑΣΟΚ τελείωσε .
Εγώ …………συμφωνώ………………..

leon είπε...

Αγαπητοί φίλοι,

Τελών εν διακοπαίς, βρέθηκα στο στόχαστρο της, αναμφίβολα, καλόπιστης κριτικής σας σχετικά με την προσέγγισή μου έναντι του ΠΑΣΟΚ. Θεωρώ λοιπόν υποχρέωσή μου να βάλω λιγάκι τα πράγματα στη θέση τους.
Μου αποδίδετε μια εξόχως επιθετική στάση έναντι του Ανδρέα Παπανδρέου και μια φετιχιστική προσκόλληση στο «ΠΑΣΟΚ του Σημίτη»
Θέλω λοιπόν να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα σχετικά με τη στάση μου. Να θυμίσω ότι όταν το Φεβρουάριο του 1977 αποφάσισα να εγκαταλείψω κάθε δραστηριότητα στο πλαίσιο του Μαθητικού της Νεολαίας του ΠΑΣΟΚ ήταν γιατί δεν μπορούσα να χωρέσω σε ένα πολιτικό πλαίσιο, στο οποίο το μόνο δικαίωμα που είχα ήταν να «έχω σκεφτεί εκ προοιμίου αυτά που ο ηγεμών (Ανδρέας Παπανδρέου) θα σκέφτονταν μισή ώρα μετά και να του τα παρουσιάζω για δικές μου σκέψεις». Πολύ περισσότερο που έτσι συμπεριφέρονταν όλοι σχεδόν οι κάτω από αυτόν - συμπτωματικά(;) τους λίγους που απείχαν αυτής της συμπεριφοράς τους είδα αργότερα μαζί με το Σημίτη - και το ερώτημά μου ήταν τί διαφοροποιούσε ποιοτικά το κόμμα μας από το ΚΚΕ.
Αποχωρώντας από το ΠΑΣΟΚ και έχοντας δεδομένο για εκείνη την εποχή ότι δε χωρούσα στο κουστούμι της Σοσιαλδημοκρατίας στάθηκα κρίτικά στο σύνολο της ιδεολογίας του ΠΑΣΟΚ. Ήταν κάποια πράγματα - βυθίσατε το ΧΟΡΑ - για τα οποία ποτέ κανείς δε μπόρεσε να μου δώσει μια ικανοποιητική εξήγηση. Αρνιόμουν να πιστέψω ότι ένα -έστω- σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, πολύ δε περισσότερο ένα κόμμα που τότε πάθαινε συλλογική κρίση επιληψίας στο άκουσμα της λέξης σοσιαλδημοκρατία όπως καλή ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι δυνατό να ταυτίζεται με τις πιο ακραίες τουρκοφαγικές απόψεις.
Το 1981 αντιμετώπισα το προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ ως ένα φιλότιμο σοσιαλδημοκρατικό εγχείρημα που είχε να προσφέρει στην ελληνική κοινωνία - ασχέτως του ότι τα δικά μου όνειρα πήγαιναν πιο πέρα - και γι' αυτό άξιζε να υποστηριχτεί. Θεωρούσα δεδομένο όμως ότι η αυτοκρατορική διαχείριση του κόμματος δε μπορούσε να ολοκληρώσει ένα σοσιαλδημοκρατικό πρόγραμμα.
Ορθά τα όσα αναφέρετε για το Ανδρεϊκό ΠΑΣΟΚ, δε μπορώ όμως να μη σας θυμίσω ότι όλα αυτά τα θετικά, που συνοψίζονται στη φράση ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ άρχισαν και ολοκληρώθηκαν μέχρι τις αρχές του 1984.
Η ερμηνεία που δίνω στις ιστορίες για πρασινοφορουρούς επιτρέψτε μου να είναι διαφορετική. Προσωπικά θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ τη μαζική πρόσληψη φιλικών προς των ΠΑΣΟΚ δημοσίων λειτουργών, καθόσον οι δημόσιοι λειτουργοί της εποχής εκείνης ήταν ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΥΣΠΙΣΤΟΙ ΣΤΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΕΧΘΡΙΚΟΙ προς το ΠΑΣΟΚ. Η ποιότητα των ανθρώπων που προσελήφθησαν όμως δεν είναι τυχαία. Είναι απόρροια της αυτοκρατορικής διαχείρισης του κόμματος, η οποία εξοβέλιζε κάθε άξιο στέλεχος με ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΟΨΗ και προήγαγε οσφυοκάμπτες. Οι οποίοι, αφού πρώτα ευτέλισαν κάθε έννοια χρηστής διοίκησης εξελίχθηκαν στα «λαμόγια του ΠΑΣΟΚ». Ήταν αυτοί που ενεπλάκησαν στο σκάνδαλο Κοσκωτά,και σε όποια άλλη υπόθεση κακοδιαχείρισης ή σκανδάλου επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.
Στο ίδιο διάστημα η εξωτερική πολιτική είχε υποταχθεί ΑΠΟΛΥΤΑ στις ανάγκες δημιουργίας εντυπώσεων για εσωτερική κατανάλωση. Είδαμε την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να «διαπραγματεύεται» επί επτάμηνο με τους Αμερικανούς μια συμφωνία για τις Αμερικανικές βάσεις στην Ελλάδα, που κατέληξε στο ενοίκιο που εξ αρχής πρότειναν οι Αμερικανοί, στους όρους λειτουργίας που εξ αρχής πρότειναν οι Αμερικανοί και στη διάρκεια μίσθωσης που εξ αρχής είχαν προτείνει οι Αμερικανοί.
Κι αυτό ήταν το λιγότερο. Είδαμε την ελληνική κυβέρνηση να τορπιλίζει την έκδοση συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής της ΕΟΚ στην Αθήνα, πάλι για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης. Είδαμε την ελληνική κυβέρνηση να κηρύσσει το 1987 γενική επιστράτευση για μια υπόθεση ρουτίνας στο Αιγαίο και στη συνέχεια να πηγαίνει σε συνάντηση κορυφής με τον Τούρκο Πρωθυπουργό στο Νταβός χωρίς δική της ατζέντα θεμάτων προς συζήτηση. Το αποτέλεσμα ήταν η συζήτηση να γίνει αποκλειστικά επί της τουρκικής ατζέντας.
Το ΠΑΣΟΚ του Σημίτη δεν είναι κάτι ξεχωριστό και ποτέ δεν το θεώρησα ως τέτοιο. Είναι οι επιζήσαντες της Παπανδρεϊκής μοναρχίας, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που η διακυβέρνηση Κρούτσεφ ήταν η διακυβέρνηση των επιζησάντων του Σταλινισμού. Είμαι υπέρμαχος της διακυβέρνησης Σημίτη διότι, αφ' ενός είδα μαζί του ανθρώπους που, όταν ήμουν στη Νεολαία του ΠΑΣΟΚ εκτιμούσα αν και διαφωνούσα μαζί τους - Μαλαίσιος, Ρέππας - αφ' ετέρου διότι δεν μπορούσα να παραγνωρίσω ότι, γιαρώτη φορά στην Ιστορία του Ελληνικού Κράτους, μια κυβέρνηση έθετε την αποτελεσματική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού ως προτεραιότητά της. Διότι θα ήμουν τυφλός αν δεν έβλεπα το σημαντικό μεταρρυθμιστικό έργο της διακυβέρνησης Σημίτη στη δημόσια διοίκηση. Και εξακολουθώ, όπως και τότε, να ισχυρίζομαι ότι επέδειξε καταφανέστατη ανεπάρκεια στους τομείς της βελτίωσης της Δημόσιας Υγείας και της Δημόσιας Παιδείας, δυο τομείς που εξανεμίζουν το εισόδημα των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων.
Στο ερώτημά σας τώρα αν το ΠΑΣΟΚ απέθανε νομίζω ότι κανείς από εμάς δεν είναι σε θέση να απαντήσει. Τα κόμματα, όπως κάθε ζωντανός μηχανισμός, εξελίσσονται. Το ΠΑΣΟΚ άλλαξε γιατί βελτιώθηκε θεαματικά η οικονομική και κοινωνική θέση αυτών που στις δεκαετίες του '70 και του '80 το στήριξαν. Δυσκολεύεται να εκπονήσει ένα πρόγραμμα που θα εκφράζει μια κοινωνική συμμαχία μεσοαστικών στρωμάτων και φτωχολογιάς, διότι πλέον τα μέλη του δε γνωρίζουν πού ζουν οι φτωχοί. Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν πραγματικά υπάρχει επιθυμία μεταξύ των μελών του να ξαναγίνει φορέας μιας τέτοιας ταξικής συμμαχίας. Τώρα ως προς το αν ένα κόμμα πρέπει να ενδιαφέρεται για τους επιχειρηματίες, φίλτατε φιλελεύθερε τζουτζέ εδώ οι επιθυμίες μας είναι διαμετρικά αντίθετες. Αυτή τη στιγμή όλα τα κόμματα για τους επιχειρηματίες ενδιαφέρονται. Οι επιχειρήσεις φορολογούνται με 25% τα φυσικά πρόσωπα, μισθωτοί και ελεύθεροι επαγγελματίες, με 40%. Μάλιστα τα νέα φορολογικά μέτρα που ανακοινώθηκαν περιέχουν εξώφθαλμα αντισυνταγματικές διατάξεις σε βάρος των ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι, μην το ξεχνάμε, περιλαμβάνουν σχεδόν σύσσωμη, τη γενιά των €700. Εγώ λοιπόν θέλω ένα σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, που θα ενδιαφέρεται για εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους. Και θα τους αντιμετωπίζει με όρους ισότητας έναντι επιχειρηματιών και εισοδηματιών. Θα αγωνίζεται για να έχουν αξιοπρεπή δωρεάν δημόσια παιδεία, αξιοπρεπή δωρεάν δημόσια υγεία, αξιοπρεπείς συντάξεις και να εργάζονται σε συνθήκες αξιοπρεπείς. Κι όλα αυτά σε ένα πλαίσιο ελεύθερης οικονομίας (γιατί αυτό σημαίνει πλέον σοσιαλδημοκρατία) και με ένα οικουμενικό όραμ (όχι να είμαστε εμείς καλά και να δουλεύουν οι σκλάβοι αλλού). Πολύ αμφιβάλλω αν κάτι τέτοιο θέλει να το κάνει το ΠΑΣΟΚ. Αυτό όμως θέλω εγώ και θα στηρίξω όποιον το επιχειρήσει.

Γιάννης Χρ.

leon είπε...

Αγαπητοί φίλοι,

Τελών εν διακοπαίς, βρέθηκα στο στόχαστρο της, αναμφίβολα, καλόπιστης κριτικής σας σχετικά με την προσέγγισή μου έναντι του ΠΑΣΟΚ. Θεωρώ λοιπόν υποχρέωσή μου να βάλω λιγάκι τα πράγματα στη θέση τους.
Μου αποδίδετε μια εξόχως επιθετική στάση έναντι του Ανδρέα Παπανδρέου και μια φετιχιστική προσκόλληση στο «ΠΑΣΟΚ του Σημίτη»
Θέλω λοιπόν να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα σχετικά με τη στάση μου. Να θυμίσω ότι όταν το Φεβρουάριο του 1977 αποφάσισα να εγκαταλείψω κάθε δραστηριότητα στο πλαίσιο του Μαθητικού της Νεολαίας του ΠΑΣΟΚ ήταν γιατί δεν μπορούσα να χωρέσω σε ένα πολιτικό πλαίσιο, στο οποίο το μόνο δικαίωμα που είχα ήταν να «έχω σκεφτεί εκ προοιμίου αυτά που ο ηγεμών (Ανδρέας Παπανδρέου) θα σκέφτονταν μισή ώρα μετά και να του τα παρουσιάζω για δικές μου σκέψεις». Πολύ περισσότερο που έτσι συμπεριφέρονταν όλοι σχεδόν οι κάτω από αυτόν - συμπτωματικά(;) τους λίγους που απείχαν αυτής της συμπεριφοράς τους είδα αργότερα μαζί με το Σημίτη - και το ερώτημά μου ήταν τί διαφοροποιούσε ποιοτικά το κόμμα μας από το ΚΚΕ.
Αποχωρώντας από το ΠΑΣΟΚ και έχοντας δεδομένο για εκείνη την εποχή ότι δε χωρούσα στο κουστούμι της Σοσιαλδημοκρατίας στάθηκα κρίτικά στο σύνολο της ιδεολογίας του ΠΑΣΟΚ. Ήταν κάποια πράγματα - βυθίσατε το ΧΟΡΑ - για τα οποία ποτέ κανείς δε μπόρεσε να μου δώσει μια ικανοποιητική εξήγηση. Αρνιόμουν να πιστέψω ότι ένα -έστω- σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, πολύ δε περισσότερο ένα κόμμα που τότε πάθαινε συλλογική κρίση επιληψίας στο άκουσμα της λέξης σοσιαλδημοκρατία όπως καλή ώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι δυνατό να ταυτίζεται με τις πιο ακραίες τουρκοφαγικές απόψεις.
Το 1981 αντιμετώπισα το προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ ως ένα φιλότιμο σοσιαλδημοκρατικό εγχείρημα που είχε να προσφέρει στην ελληνική κοινωνία - ασχέτως του ότι τα δικά μου όνειρα πήγαιναν πιο πέρα - και γι' αυτό άξιζε να υποστηριχτεί. Θεωρούσα δεδομένο όμως ότι η αυτοκρατορική διαχείριση του κόμματος δε μπορούσε να ολοκληρώσει ένα σοσιαλδημοκρατικό πρόγραμμα.
Ορθά τα όσα αναφέρετε για το Ανδρεϊκό ΠΑΣΟΚ, δε μπορώ όμως να μη σας θυμίσω ότι όλα αυτά τα θετικά, που συνοψίζονται στη φράση ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ άρχισαν και ολοκληρώθηκαν μέχρι τις αρχές του 1984.
Η ερμηνεία που δίνω στις ιστορίες για πρασινοφορουρούς επιτρέψτε μου να είναι διαφορετική. Προσωπικά θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ τη μαζική πρόσληψη φιλικών προς των ΠΑΣΟΚ δημοσίων λειτουργών, καθόσον οι δημόσιοι λειτουργοί της εποχής εκείνης ήταν ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΥΣΠΙΣΤΟΙ ΣΤΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΕΧΘΡΙΚΟΙ προς το ΠΑΣΟΚ. Η ποιότητα των ανθρώπων που προσελήφθησαν όμως δεν είναι τυχαία. Είναι απόρροια της αυτοκρατορικής διαχείρισης του κόμματος, η οποία εξοβέλιζε κάθε άξιο στέλεχος με ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΟΨΗ και προήγαγε οσφυοκάμπτες. Οι οποίοι, αφού πρώτα ευτέλισαν κάθε έννοια χρηστής διοίκησης εξελίχθηκαν στα «λαμόγια του ΠΑΣΟΚ». Ήταν αυτοί που ενεπλάκησαν στο σκάνδαλο Κοσκωτά,και σε όποια άλλη υπόθεση κακοδιαχείρισης ή σκανδάλου επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ.
Στο ίδιο διάστημα η εξωτερική πολιτική είχε υποταχθεί ΑΠΟΛΥΤΑ στις ανάγκες δημιουργίας εντυπώσεων για εσωτερική κατανάλωση. Είδαμε την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να «διαπραγματεύεται» επί επτάμηνο με τους Αμερικανούς μια συμφωνία για τις Αμερικανικές βάσεις στην Ελλάδα, που κατέληξε στο ενοίκιο που εξ αρχής πρότειναν οι Αμερικανοί, στους όρους λειτουργίας που εξ αρχής πρότειναν οι Αμερικανοί και στη διάρκεια μίσθωσης που εξ αρχής είχαν προτείνει οι Αμερικανοί.
Κι αυτό ήταν το λιγότερο. Είδαμε την ελληνική κυβέρνηση να τορπιλίζει την έκδοση συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής της ΕΟΚ στην Αθήνα, πάλι για λόγους εσωτερικής κατανάλωσης. Είδαμε την ελληνική κυβέρνηση να κηρύσσει το 1987 γενική επιστράτευση για μια υπόθεση ρουτίνας στο Αιγαίο και στη συνέχεια να πηγαίνει σε συνάντηση κορυφής με τον Τούρκο Πρωθυπουργό στο Νταβός χωρίς δική της ατζέντα θεμάτων προς συζήτηση. Το αποτέλεσμα ήταν η συζήτηση να γίνει αποκλειστικά επί της τουρκικής ατζέντας.
Το ΠΑΣΟΚ του Σημίτη δεν είναι κάτι ξεχωριστό και ποτέ δεν το θεώρησα ως τέτοιο. Είναι οι επιζήσαντες της Παπανδρεϊκής μοναρχίας, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που η διακυβέρνηση Κρούτσεφ ήταν η διακυβέρνηση των επιζησάντων του Σταλινισμού. Είμαι υπέρμαχος της διακυβέρνησης Σημίτη διότι, αφ' ενός είδα μαζί του ανθρώπους που, όταν ήμουν στη Νεολαία του ΠΑΣΟΚ εκτιμούσα αν και διαφωνούσα μαζί τους - Μαλαίσιος, Ρέππας - αφ' ετέρου διότι δεν μπορούσα να παραγνωρίσω ότι, γιαρώτη φορά στην Ιστορία του Ελληνικού Κράτους, μια κυβέρνηση έθετε την αποτελεσματική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού ως προτεραιότητά της. Διότι θα ήμουν τυφλός αν δεν έβλεπα το σημαντικό μεταρρυθμιστικό έργο της διακυβέρνησης Σημίτη στη δημόσια διοίκηση. Και εξακολουθώ, όπως και τότε, να ισχυρίζομαι ότι επέδειξε καταφανέστατη ανεπάρκεια στους τομείς της βελτίωσης της Δημόσιας Υγείας και της Δημόσιας Παιδείας, δυο τομείς που εξανεμίζουν το εισόδημα των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων.
Στο ερώτημά σας τώρα αν το ΠΑΣΟΚ απέθανε νομίζω ότι κανείς από εμάς δεν είναι σε θέση να απαντήσει. Τα κόμματα, όπως κάθε ζωντανός μηχανισμός, εξελίσσονται. Το ΠΑΣΟΚ άλλαξε γιατί βελτιώθηκε θεαματικά η οικονομική και κοινωνική θέση αυτών που στις δεκαετίες του '70 και του '80 το στήριξαν. Δυσκολεύεται να εκπονήσει ένα πρόγραμμα που θα εκφράζει μια κοινωνική συμμαχία μεσοαστικών στρωμάτων και φτωχολογιάς, διότι πλέον τα μέλη του δε γνωρίζουν πού ζουν οι φτωχοί. Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν πραγματικά υπάρχει επιθυμία μεταξύ των μελών του να ξαναγίνει φορέας μιας τέτοιας ταξικής συμμαχίας. Τώρα ως προς το αν ένα κόμμα πρέπει να ενδιαφέρεται για τους επιχειρηματίες, φίλτατε φιλελεύθερε τζουτζέ εδώ οι επιθυμίες μας είναι διαμετρικά αντίθετες. Αυτή τη στιγμή όλα τα κόμματα για τους επιχειρηματίες ενδιαφέρονται. Οι επιχειρήσεις φορολογούνται με 25% τα φυσικά πρόσωπα, μισθωτοί και ελεύθεροι επαγγελματίες, με 40%. Μάλιστα τα νέα φορολογικά μέτρα που ανακοινώθηκαν περιέχουν εξώφθαλμα αντισυνταγματικές διατάξεις σε βάρος των ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι, μην το ξεχνάμε, περιλαμβάνουν σχεδόν σύσσωμη, τη γενιά των €700. Εγώ λοιπόν θέλω ένα σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, που θα ενδιαφέρεται για εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους. Και θα τους αντιμετωπίζει με όρους ισότητας έναντι επιχειρηματιών και εισοδηματιών. Θα αγωνίζεται για να έχουν αξιοπρεπή δωρεάν δημόσια παιδεία, αξιοπρεπή δωρεάν δημόσια υγεία, αξιοπρεπείς συντάξεις και να εργάζονται σε συνθήκες αξιοπρεπείς. Κι όλα αυτά σε ένα πλαίσιο ελεύθερης οικονομίας (γιατί αυτό σημαίνει πλέον σοσιαλδημοκρατία) και με ένα οικουμενικό όραμ (όχι να είμαστε εμείς καλά και να δουλεύουν οι σκλάβοι αλλού). Πολύ αμφιβάλλω αν κάτι τέτοιο θέλει να το κάνει το ΠΑΣΟΚ. Αυτό όμως θέλω εγώ και θα στηρίξω όποιον το επιχειρήσει.

Γιάννης Χρ.

Ανώνυμος είπε...

Ευχάριστα καλόδεκτες και οι αναλύσεις και τα σχόλια.
Προσεγγίσεις όπως αυτές του φ. τζ. και των απ.ιφ και Γιάννη Χρ. να προσθέσουν έχουν στο γενικότερο προβληματισμό, παρά να συσκοτίσουν.

Προσωπικά είμαι πολύ επιφυλακτικός για τα όσα τεκταίνονται αυτό τον καιρό στο πολιτικό πεδίο.
Επιφυλάσσομαι για μια λεπτομερή τοποθέτηση πάνω σε όλα αυτά.

Για την ώρα, θα ήθελα να επισημάνω ότι μπορούμε να μιλάμε για το τέλος του τύπου των κομμάτων που γεννήθηκαν στην μεταπολίτευση - μαζικά, με τοπικές οργανώσεις και πλήθος εθελοντών "αγωνιστών της βάσης" που στο τέλος δεν ήσαν παρά κάποιοι ωμοί εκβιαστές προς ίδιον ώφελος.
Δεν είμαι καθόλου σίγουρος για τον θάνατο του ΠαΣοΚ... Όχι ότι δεν μπορεί να συμβεί, αλλά θεωρώ εξαιρετικά απίθανο, στην ελληνική πραγματικότητα νά "πιάσει" ένα κόμμα, όπως αυτό που προωθούν οι διάφοροι Ντον των εκδοτικοεπιχειρηματικών συμφερόντων, που έμπλεοι άπειρου θαυμασμού για τις ικανότητές τους να καθοδηγούν την πολιτική διάθεση της "Μεγάλης Δημοκρατικής Παράταξης" τα τελευταία χρόνια, έχουν βάλει στόχους πολύ - πολύ υψηλούς, επιφυλάσσοντας για τους εαυτούς τους το ρόλο "Μεγάλων Αδελφών"...
(Για όποιον αμφιβάλλει, ας διαβάζει το ΒΗΜΑ σε καθημερινή βάση και κάτι θα καταλάβει)...
Κ.Λ.

Ανώνυμος είπε...

Και μια απορία: ρε Γιάννη, τι κάνεις και τα σχόλιά σου ανεβαίνουν εις διπλούν;;;
Κ.Λ.

Ανώνυμος είπε...

Ένα κόμμα ανεξαρτητως του τι έκανε στο παρελθόν έχει πάντα προοπτική για το μέλλον εφ όσον αντιλαμβάνεται τις τάσεις που κυριαρχούν στον παρόντα χρόνο.
Τόσο το ΠΑΣΟΚ της πρώτης εποχής όσο και τη δεύτερης ήταν σε εναρμόνιση με τις τάσεις των εποχών αυτών.
Ο αντιτουρκισμός της περιόδου Ανδρέα που προβληματισε τον leon πήγαινε πακέτο με τον αντιαμερικανισμό και την αντιδεξιά πολιτική όπου η δεξιά δεν κατηγορείτο για εθνικισμό αλλά το εντελώς αντίθετο,μειοδοσία.Αυτό μπορούσε να γίνει γιατί η γραμμή του Ψυχρού Πολέμου περνούσε μέσα από τις πολιτικές αντιθέσεις της ελληνικής κοινωνίας.
ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο,βυθίσατε το "Χόρα",η Ελλάδα στους Έλληνες,αναγνώριση Εθνικής Αντίστασης κλπ. ήταν όλα μέρη ενός ενιαίου ιδεολογικού πακέτου.
Στη δεύτερη εποχή προβλήθηκε ένα άλο πακέτο : Εκσυγχρονισμός,εξευρωπαισμός,Διεθνές Δίκαιο κλπ. που επίσης ήταν σε αρμονία με τη δεκαετία του 90.
Η δεκαετία του 90 όμως έληξε στις 11 Σεπτεμβρίου 2001 και τα πρόσφατα γεγονότα δείχνουν ότι έληξε για τα καλά.Μπαίνουμε σε εποχή ανταγωνισμού μεγάλων και μικρών δυνάμεων όπου η οικονομική και στρατιωτική ισχύς αναβαθμίζεται.
Το ΠΑΣΟΚ δεν εχει βρει το βηματισμό του στο νέο διεθνές περιβάλλον.
Οι παλαιοπαπανδρεικοί νοσταλγούν τη δεκαετία του 80 και οι εκσυγχρονιστές τη δεκαετία του 90 συμπεριλαμβανομένου του ΓΑΠ που μάλιστα εντείνει την προβολή ενός προφίλ "παιδιών των λουλουδιών" ενώ ο κόσμος παίρνει φωτιά.
Η δεκαετία του 90 είναι τόσο ξεπερασμένη όσο και η δεκαετία του 80.

leon είπε...

Και μια προσθήκη στο προηγούμενο σεντόνι μου σχετικά με το ΠΑΣΟΚ.
Είναι πιθανό, για λόγους που αναφέρονται σε όλες τις παρεμβάσεις που προηγήθηκαν, το ΠΑΣΟΚ ως κόμμα εξουσίας - με την έννοια που το γνωρίσαμε μέχρι σήμερα - να έχει πεθάνει. Αυτό δε σημαίνει ότι πεθαίνει ως πολιτικό μόρφωμα. Όπως η κάμπια γίνεται πεταλούδα, έτσι και το ΠΑΣΟΚ, θα ήθελα να ελπίζω, μπορεί να εξελιχτεί σε ένα κόμμα αξιών, που, είτε συμμετέχοντας σε πολυκομματικές κυβερνήσεις είτε ως κόμμα αντιπολίτευσης, θα εισάγει στην κοινωνία ΚΑΙΝΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ. Κι αυτή είναι η πιο ελκυστική μορφή της πολιτικής

Γιάνννης Χρ.

Ανώνυμος είπε...

Ανδρέας Παπανδρέου. Mεγάλος λαϊκιστής!! Ο ηγέτης που έγραφε στα παλαιότερα των υποδημάτων του καταστατικές διαδικασίες και όλα μαζί τα συλλογικά όργανα του ΠΑΣΟΚ .Ο πολιτικός που, όπως σωστά επισημαίνει ο Γιάννης ,είχε αυτοκρατορική συμπεριφορά απέναντι στα στελέχη του. Όμως αυτός ο συγκεκριμένος άνθρωπος με τα χωρίς αμφισβήτηση ελαττώματα οδήγησε ένα ακραίο Σοσιαλιστικό κόμμα στην εξουσία και μετέτρεψε την Ελλάδα την δεκαετία του 80 σε πεδίο μεγάλων κοινωνικών πειραμάτων με παγκόσμιο ενδιαφέρον. Θεωρίες που για δεκάδες χρόνια αποτελούσαν την αιχμή της σοσιαλιστικής ιδεολογίας εφαρμόστηκαν.Από την είσοδο των φοιτητών στην διοίκηση των Πανεπιστημίων την οργάνωση του αγροτικού συνεταιριστικού κινήματος έως την αυτοδιαχείριση των (προβληματικών) επιχειρήσεων και την εφαρμογή νόμων προστασίας των συνδικαλιστικού κινήματος βρεθήκαμε ξαφνικά ( από τα χρόνια της χούντας και το χαρτί κοινωνικών φρονημάτων ) να παρακολουθούμε δεκάδες θεωρητικές προσεγγίσεις του παρελθόντος να εξελίσσονται σε πραγματικό χρόνο.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών περιγράφεται και από τις δύο μεριές της κριτικής.Πολλές από τις πολιτικές στέριωσαν και πήγαν την Ελλάδα αρκετά βήματα πιο μπροστά και άλλες απέτυχαν και άφησαν μάλιστα μεγάλα και δυσεπίλυτα προβλήματα στο κοινωνικό σύνολο.Όμως ακόμη και στις χειρότερες των περιπτώσεων ΜΑΘΑΜΕ....Για παράδειγμα αν εξετάσουμε το γεγονός ότι όλες οι περιπτώσεις αυτοδιαχείρισης των επιχειρήσεων αποδείχτηκαν καταστροφικές και για το Δημόσιο χρήμα και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι φταίνε τα λαμόγια του ΠΑΣΟΚ ?? Μήπως στο πεδίο εφαρμογής μια θεμελιώδης αρχή ,περί αυτοδιαχείρισης, αποδεικνύεται ότι είναι ουτοπική ?? ?
Για λόγους απόδοσης δικαιοσύνης ( μετά τα όσα του σούραμε πιο πάνω) θα ήθελα να καταγράψω δύο παρατηρήσεις για την εξωτερική πολιτική του Ανδρέα.Για τις Αμερικάνικες βάσεις. Κατ΄αρχήν να πω ότι πραγματοποίησε την πολιτική του υπόσχεση .ΟΙ ΒΑΣΕΙΣ ΦΥΓΑΝΕ. Το γεγονός ότι διαπραγματευότανε επί επτάμηνο με τους Αμερικάνους σίγουρα δεν ήταν θετικό για αυτούς που είχανε μάθει με τους ¨δικούς τους¨ συνομιλητές να τα βρίσκουν με συνοπτικές διαδικασίες. Θα θυμίσω τις διαρροές για τον εκνευρισμό των παραγόντων του Στέητ Ντιπάρτμεντ και τα δημοσιεύματα του Αμερικάνικου τύπου γύρω από αυτή την υπόθεση. Για την υπόθεση της στρατιωτικής κινητοποίησης τον Μάρτη του 87. Στην περίπτωση αυτή η Άγκυρα έστησε ένα ακόμη παιχνίδι ισχύος στο Αιγαίο. Έστειλε το Σεισμίκ για έρευνες σε αμφισβητούμενες περιοχές στο Αιγαίο χωρίς να αποδέχεται την διευθέτηση του θέματος από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Το Σεισμίκ μετά από μια βολτίτσα στα Δαρδανέλια επέστρεψε στην βάση του χωρίς να πραγματοποιήσει ούτε μία από τις εξαγγελθείσες έρευνες. Η Ελλάδα είχε κερδίσει ένα πόντο στο παιχνίδι ισχύος απέναντι στην Τουρκία, κάτι που έγινε αντίστροφα το 1996.
Αν το παλαιοπαπανδρεϊκοί του ανώνυμου φίλου πάει και σε μένα, κάτι δεν πάει καλά με τα κείμενα που γράφω. Άλλωστε είμαι σε ηλικία που ξεκινά και το Αλτσχαϊμερ. Εάν ήμουν νοσταλγός της περιόδου αυτής δεν θα είχα κανένα ιδεολογικό πρόβλημα, αντιθέτως αν και αποτιμώ ΘΕΤΙΚΑ το συνολικό έργο της περιόδου εκείνης ισχυρίζομαι ότι αλίμονο στο ΠΑΣΟΚ αν παραμείνει στις θέσεις και τις προτάσεις της δεκαετίας του 80 ( και του 90 ). Δυστυχώς στο προσκήνιο της πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ των διαφόρων ιδεολογικών ρευμάτων εντός του ΠΑΣΟΚ το ¨ΝΕΟ¨ δεν έχει εμφανιστεί ακόμη.
Προς το παρόν θα μοιράζομαι το ίδιο όραμα με τον Γιάννη ,τον Φιλελεύθερο Τζουτζέ και τους άλλους φίλους σε μια κουραστική αναμονή.

Ανώνυμος είπε...

Από πού και ως πού έφυγαν οι βάσεις; Αφού η βάση της Σούδας λειτουργεί ακόμα και αξιοποιήθηκε από τον αμερικάνικο στρατό στους πολέμους στο Ιράκ. Άλλες βέβαια, όπως στη Ν. Μάκρη για παράδειγμα, έκλεισαν γιατί δεν συνέφερε πλέον το ΝΑΤΟ η συντήρησή τους.

Η αυτοδιαχείριση θέλει κότσια αλλά δεν είναι ουτοπική. Στην Αργεντινή, μετά την οικονομική κατάρρευση του 2001, διάφορα εργοστάσια που οι ιδιοκτήτες τους ήθελαν να τα κλείσουν, τελικά τα ανέλαβαν οι εργαζόμενοι και τα κράτησαν σε λειτουργία. Εκεί βέβαια τα πράγματα ήταν οριακά, οι εργαζόμενοι κινδύνευαν να μείνουν στο δρόμο, οπότε ζορίστηκαν και έκαναν την υπέρβαση. Στην Ελλάδα της δεκαετίας του'80, αυτό που ήθελαν οι εργαζόμενοι ήταν να εγγυηθεί το κράτος τη λειτουργία της προβληματικής, για να έχουν ήσυχο το κεφάλι τους. Δεν θα μπορούσα ποτέ να τους κατηγορήσω γι'αυτό, κι'εγώ θέλω να έχω τον σίγουρο μισθό, ωστόσο όποιος είναι αδιάφορος στη δουλειά του τελικά το πληρώνει, με κάποιον τρόπο.
Με άλλα λόγια, η αυτοδιαχείριση μπορεί να λειτουργήσει εκεί όπου ο εργαζόμενος θα έχει πειστεί ότι το μέλλον του και η ποιότητα ζωής του εξαρτώνται από τη δική του προσπάθεια.

Γιώργος

Ανώνυμος είπε...

Το επιχείρημα που χρησιμοποιείς φίλε Γιώργο για τις βάσεις το έχω εμπεδώσει πολύ καλά και καλύπτει όλο το φάσμα της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ της Αντρεϊκής περιόδου. . Είναι το ακόλουθο : Όλα όσα έγιναν αυτή την περίοδο ήσαν κακά και ανάποδα ,αν όμως ( παρεμπιπτόντως ) έγινε και κάτι σωστό ,αυτό δεν οφείλεται στον Αντρέα και στο ΠΑΣΟΚ αλλά στην ιστορική αναγκαιότητα ( σχετικά με το τερματισμό των πληγών του εμφύλιου ), στους αγώνες των εργατών και αγροτών (σχετικά με τον εκσυγχρονισμό της εργατικής νομοθεσίας και την αύξηση του αγροτικού εισοδήματος) και φυσικά στη επιθυμία των Αμερικάνων να φύγουν από την Ν.Μάκρη το Ελληνικό και το Άκτιο …..διότι δεν τους συνέφερε …… Δυστυχώς η βάση των Αμερικάνων στη Σούδα δεν έφυγε για τους ίδιους ή παρόμοιους λόγους που δεν φεύγει και το Γκουαντάναμο από την Κούβα. Δεν νομίζω να πιστεύει κανείς ότι λείπει η βούληση από τον Κάστρο για να πάρει πίσω την περιοχή αυτή.
Όσο για την αυτοδιαχείριση, αυτή έχει πεθάνει προ πολλού και στην κοινωνική πραγματικότητα του υπαρκτού Σοσιαλισμού και φυσικά πολύ περισσότερο στις σημερινές συνθήκες του σκληρού καπιταλισμού, και καμία Άργεντινη δεν την σώζει ακόμη και αν επέστρεφε ο Μαραντόνα.

Powered By Blogger

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Συνεργάτες

Επισκέψεις (από 01/03/2008, 18:00 μμ)