37 χρόνια μετά... Μια απόπειρα για να θυμηθούμε, να σκεφτούμε, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε. (Πριν από 37 χρόνια ιδρύθηκε η ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, μια μικρή οργάνωση μαθητών, στα πλαίσια της τότε ΠΑΜΚ. Τα μέλη της έδεσαν δεσμοί βαθείς, με αντοχή στο χρόνο. Μπορεί οι δρόμοι μας - πολιτικοί και κοινωνικοί - να χώρισαν μετά... Όμως κάπου στο βάθος σιγόκαιγε η λαχτάρα να βρεθούμε ξανά, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε... Άλλωστε δεν άλλαξε τίποτε από τότε στις καρδιές μας. Οι καρδιές των ανθρώπων δεν αλλάζουν...)

Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΣΜΟΣ

Σύμφωνα με την μαρξιστική θεωρία, κινητήριος μοχλός της ιστορικής εξέλιξης είναι η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων. Η παραγωγή, ως όρος κατ' αρχήν επιβίωσης και μετά διαβίωσης, αποτελεί την βάση της ανθρώπινης δραστηριότητας και της κοινωνικής οργάνωσης και όλα τ' άλλα, επιστήμη, θρησκεία, φιλοσοφία, ηθική, τέχνη κλπ αποτελούν εποικοδόμημα, καθορίζονται δηλαδή από τις συνθήκες παραγωγής, παραγωγικές δυνάμεις και παραγωγικές σχέσεις.

Ο μαρξιστής γνωρίζει ότι η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων τις φέρνει κάποια στιγμή σε σύγκρουση με τις παραγωγικές σχέσεις. Τότε είναι που πρέπει να συντελεστεί το ποιοτικό άλμα στην ιστορική εξέλιξη με την αλλαγή των παραγωγικών σχέσεων.

Ο Λένιν κριτικάρησε αυστηρά τις Trade Unions, την πολιτική - συνδικαλιστική εργατική οργάνωση στην Αγγλία, διότι δεν έθετε ζήτημα εργατικής εξουσίας και ριζικής αλλαγής των παραγωγικών σχέσεων παρά μόνον οικονομικές διεκδικήσεις. Η πολιτική αυτή χαρακτηρίστηκε από τους μαρξιστές "οικονομισμός".

Κατά την οικοδόμηση του σοσιαλισμού, σε όλες τις χώρες που επιχειρήθηκε, αποδείχτηκε ότι η φετιχοποίηση της παραγωγής, ως βάσης της κοινωνικής εξέλιξης, οδήγησε σε έναν οικονομισμό του χειρίστου τύπου. Οι παραγωγικές σχέσεις, κάτω από τις πραγματικές ανάγκες της παραγωγής, άλλαξαν μόνο νομικά και στην πραγματικότητα διατηρήθηκε η ιεραρχία με την πιο αυταρχική μορφή της διοικητικής και κομματικής γραφειοκρατίας, ενώ η "υπεραξία" οδηγήθηκε σε μια ολιγαρχία, όχι τόσο μέσω μεγάλων αμοιβών αλλά κυρίως μέσω ειδικών προνομίων. Στο όνομα της "αγίας παραγωγής" εκατομμύρια εργατών θυσιάστηκαν ή σακατεύτηκαν και το φυσικό περιβάλλον αντιμετωπίστηκε περίπου σαν σκουπιδοτενεκές τοξικών και ραδιενεργών αποβλήτων και πάσης φύσεως ρύπων.

Έτσι αναπτύχθηκε ο "νέος άνθρωπος". Ένας άνθρωπος που όφειλε να θέσει την παραγωγή υπεράνω όλων, ένας άνθρωπος ετεροκαθοριζόμενος με τεράστιο κενό μέσα του, άνθρωπος που δεν έπρεπε να ζήσει για τον εαυτό του αλλά για την εκπλήρωση των πενταετών πλάνων.

Και τι έγινε όταν κατέρρευσε αυτό το ζοφερό και απάνθρωπο σύστημα ; Έμεινε ένας άνθρωπος αδειανός που δε μπορούσε να πιαστεί από πουθενά παρεκτός από το χρήμα. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα μιας "μαρξιστικής εκπαίδευσης" δεκαετιών.

Βέβαια έχουν μείνει ακόμη κατάλοιπα από την μαρξιστική πολιτική εξουσία, με κυριότερη εκπρόσωπο την Λαϊκή Κίνα. Εργατικό υποτίθεται κράτος, συνώνυμο της εργατικής κόλασης. Διότι εκεί κατάλαβαν ότι για να επιβιώσει η κομμουνιστική γραφειοκρατία έπρεπε να πέσουν οι μάσκες. Νάτο λοιπόν το έκτρωμα του "κομμουνιστικού" καπιταλισμού με θεό την παραγωγή και το χρήμα. Αυτό που υποτίθεται ότι θα καταργούσε ο κομμουνισμός.

Αλλά και στις χώρες που δεν επικράτησε ο "σοσιαλιστικός παράδεισος", οι κομμουνιστές ετεροκαθορίστηκαν από το όραμά του. Πολλοί θυσιάστηκαν γι αυτό. Κι όταν ξεθώριασε, απόμεινε το πουκάμισο αδειανό. Εσωτερικός άνθρωπος δεν υπήρχε. Κι έτσι εξηγείται η παράλογη αγάπη πλείστων όσων κομμουνιστών και πρώην αριστερών για το χρήμα. Οικονομισμός είπατε; Ας είναι καλά ο μαρξισμός!


Don Aera Patera

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Mαλλον αυτο που αποδειχθηκε ειναι οτι ο καπιταλισμος παραμενει το συστημα που αναπτυσσει περισσοτερο απο ολα τα αλλα τις παραγωγικες δυναμεις και αρα οι παραγωγικες καπιταλιστικες σχεσεις ειναι αξεπεραστες προς το παρον.
Ομως ο μαρξιστικος ανεμος περασε μ ενα ιδιοτυπο τροπο και απο την Ελλαδα και εφερε και εδω τα ελαφροτερα ασφαλως αλλα ομοιαζοντα αποτελεσματα.

Don Aera Patera είπε...

Δε νομίζω ότι είναι ακριβώς έτσι. Στην Ελλάδα δεν αναπτύχθηκε ποτέ δυτικού τύπου καπιταλισμός και δεν φταίει το ΠΑ.ΣΟ.Κ. σ' αυτό αλλά η ιδιότυπη σχέση του έλληνα με την ομαδικού τύπου κοινωνία και το κράτος. Οι προσπάθειες για έξοδο από την κατάσταση αυτή ακυρώθηκαν από τους διχασμούς και φανατισμούς που απέτρεπαν την δημιουργία προσωπικού και αυτεξούσιου ανθρώπου.
Ο καπιταλισμός σίγουρα αναπτύσσει αποτελεσματικότερα τις παραγωγικές δυνάμεις αλλά για μένα το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Είναι ο ελεύθερος και αυτεξούσιος δυτικός άνθρωπος. Γιατί καπιταλισμός αποτελεσματικός υπάρχει και στην Ασία, Ιαπωνία, Κίνα, Κορέα κλπ αλλά οι κοινωνίες είναι κλειστές και ο προσωπικός άνθρωπος ανύπαρκτος.

Ανώνυμος είπε...

Έχει δίκιο ο Don. Μιλάμε για ανοικτές κοινωνίες, στις οποίες η πρόοδος μετράται από την αυτόνομη και ελεύθερη ανάπτυξη του ανθρώπου. Πόπερ και ξερό ψωμί...

Κ.Λ.

Powered By Blogger

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Συνεργάτες

Επισκέψεις (από 01/03/2008, 18:00 μμ)