Ο αξέχαστος Βαγγέλης Γιαννόπουλος θεωρούσε τιμή του να τον αποκαλούν οι άλλοι λαϊκιστή. «Από το λαό προέρχομαι και χαίρομαι να μου προσάπτουν μια ετικέτα που έχει να κάνει με αυτή την έννοια, την οποία κάποιοι θέλουν να ξεχάσουμε…»
Ήταν το παράπονό του, όταν από τα μέσα σχεδόν της δεκαετίας του ’80 και μετά από την επιρροή συγχρόνων τότε αντιλήψεων της αριστεράς, είχε αρχίσει να αντικαθίσταται το θρυλικό «λαός» με το αρκετά ξενέρωτο «κοινωνία»… (Φαντάζεστε το σύνθημα «Λαός – ΠΑΣΟΚ στην Εξουσία» με αντικατάσταση του «λαός» σε «κοινωνία»;)
Πρόσφατα ο Κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε τον Σαμαρά ευθέως ως «λαϊκιστή»… Και τον Γ. Παπανδρέου επίσης…
Ο «λαϊκισμός» ως πολιτική νοοτροπία είναι κατακριτέος αλλά στην ουσία η τάση αυτή κατάκρισης υποδηλώνει στο βάθος της και ψήγματα ολιγαρχικής νοοτροπίας. Από την άλλη, οι σύγχρονες ανάγκες παραγωγής πολιτικών είναι πολύ πιο πολύπλοκες από παλαιότερα και απαιτούν ολιγότερο πολιτικό πρωτογονισμό και ακόμα ολιγότερο πολιτικό αταβισμό.
Ίσως να ευθύνεται η ιδιαιτερότητα της ελληνικής γλώσσας, αλλά τελικά άλλο εκφράζει η λέξη «λαός» στα ελληνικά και στην ελληνική παράδοσή μας και άλλο η λέξη «κοινωνία»…
Η λέξη – έννοια «λαός» προέρχεται από την λέξη «λας» που σημαίνει πέτρα και οδηγεί πίσω, στην προϊστορική εποχή, στον γενάρχη της ελληνικής φυλής Δευκαλίωνα. Πού έριχνε πίσω του πέτρες και αυτές μεταμορφώνονταν σε ανθρώπους κι οι άνθρωποι αυτοί αποτέλεσαν τον «λαό»…
Ο «λαός» ήταν το σύνολο των ανθρώπων που κατοικούσαν στον τόπο που λεγόταν «Ελλάς» και φυσικά αποτελούταν από ανθρώπους με την ευρύτερη συγγένεια του «όμαιμου».
Η λέξη «κοινωνία» σημαίνει απλά «επικοινωνία»… Ένα από τα βασικά μυστήρια της ελληνικής ορθόδοξης θρησκείας, όπως εξελίχθηκε στους πρώτους αιώνες, είναι η λεγόμενη «Θεία Κοινωνία». Η επικοινώνιση της ουσίας ή του μηνύματος του θεού, όπως αδόκιμα θα λέγαμε σήμερα…
Αργότερα η έννοια αυτή άρχισε να σημαίνει το λαό ενός τόπου οργανωμένο σε τάξεις και στρώματα, που φυσικά διαθέτει κανόνες συνύπαρξης και συμβίωσης και συνεννοείται.
«Κακούργα κοινωνία» λέει ένα άσμα. Θα ήταν αδύνατο στον στιχουργό να γράψει «κακούργε λαέ»…
«Παλιοκοινωνία» τραγουδά ο Καζαντζίδης, αυτό κανένα δεν ενοχλεί. Όλοι αντιλαμβάνονται τι εννοεί.
«Κωλοέλληνες» τόλμησε να πει κάποτε ο Σαββόπουλος και αυτό ενόχλησε, δεν «κόλλησε» στη ψυχή του ακροατή, όπως δεν πρόκειται ποτέ να κολλήσει και η έκφραση «κωλολαός». Αντίθετα το «κωλοκοινωνία» το λέμε κάθε μέρα και το λέμε εύκολα…
Κοινωνία και λαός δεν μπορούν να έχουν το ίδιο αντικείμενο εννοιοδότησης στη δική μας παράδοση. Η έννοια «κοινωνία» εκφράζει κάτι το περισσότερο «ένοχο», κάτι το φορτισμένο από σχέσεις, διαπλοκές κάθε είδους, από νόμους και κανόνες πέρα και έξω από την θέλησή μας… Το «λαός» παραμένει πάντα αγνό, όμορφο, όπως το έπλασε η διάνοια αγαθών ανθρώπων.
Βέβαια στα νεώτερα χρόνια η έννοια «λαός» άρχισε να λαμβάνει και ταξική απόχρωση.
«Λαός και Κολωνάκι» επεγράφετο μια παλιά ελληνική ταινία. Κι η λέξη άρχισε να μπαίνει ολοένα και περισσότερο στα πολιτικά συνθήματα, έγινε η σημαία της αριστεράς και λόγω μάλιστα της ελληνικής ιδιαιτερότητας, αντικαθιστούσε και αντικαθιστά ακόμα την έννοια «εργάτης» και «εργατική τάξη».
Ίσως θα έπρεπε να βρεθεί κάποια άλλη λέξη για να δοθεί η έννοια του «λαϊκισμού» στην ελληνική γλώσσα. Είναι κρίμα να φορτίζεται αυτή η πανάρχαια λέξη, η τόσο όμορφη και η τόσο θετικά αρμοσμένη στην παράδοσή μας, με μια κακή έξη της πολιτικής μας ζωής.
Γιατί εδώ που τα λέμε, ο λαός είναι πάντα αγνός. Πάνω από τη φτήνια της πολιτικής. Η κοινωνία είναι αυτή που οφείλει να απορροφά την ένταση και τις σκοπιμότητες του παρόντος.
Τι θα λέγατε αντί για «λαϊκισμό» να επικρίναμε τον κ. Σαμαρά για «κοινωνισμό»;
Κ.Λ.
37 χρόνια μετά... Μια απόπειρα για να θυμηθούμε, να σκεφτούμε, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε. (Πριν από 37 χρόνια ιδρύθηκε η ΠΑΜΚ ΓΚΥΖΗ, μια μικρή οργάνωση μαθητών, στα πλαίσια της τότε ΠΑΜΚ. Τα μέλη της έδεσαν δεσμοί βαθείς, με αντοχή στο χρόνο. Μπορεί οι δρόμοι μας - πολιτικοί και κοινωνικοί - να χώρισαν μετά... Όμως κάπου στο βάθος σιγόκαιγε η λαχτάρα να βρεθούμε ξανά, να μιλήσουμε, να ελπίσουμε... Άλλωστε δεν άλλαξε τίποτε από τότε στις καρδιές μας. Οι καρδιές των ανθρώπων δεν αλλάζουν...)
Τετάρτη 13 Οκτωβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2012
(164)
- ► Σεπτεμβρίου (2)
- ► Φεβρουαρίου (17)
- ► Ιανουαρίου (17)
-
►
2011
(777)
- ► Δεκεμβρίου (11)
- ► Σεπτεμβρίου (31)
- ► Φεβρουαρίου (183)
- ► Ιανουαρίου (178)
-
▼
2010
(2192)
- ► Δεκεμβρίου (177)
-
▼
Οκτωβρίου
(282)
- ΚΑΛΗ ΟΡΕΞΗ
- ΤΕΡΜΑ ΟΙ ΞΑΠΛΕΣ!
- ΑΝΕΣΤΗΣΕΣ ΤΟΝ ΠΕΘΑΜΕΝΟ
- ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ.
- ΥΠΝΟΣ ΒΑΘΥΣ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΗΜΙΧΡΟΝΟ
- Ο ΦΟΒΕΡΟΣ ΓΚΑΡΙ ΟΛΝΤΜΑΝ
- ΧΡΥΣΗ ΒΡΟΧΗ
- ΕΓΩ ΕΧΩ, ΕΣΕΙΣ ΟΜΩΣ ΕΧΕΤΕ;
- ΑΝΕΚΔΟΤΟ
- ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ
- ΕΡΝΕΣΤΟ ΘΑ ΤΟ ΠΑΡΟΥΜΕ Ή ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΩ ΣΤΗΝ ΚΑΒΑΤΖΑ ΤΑ...
- ΠΙΚΡΑ
- ΠΕΝΑΛΤΙ ΚΙ ΑΠΟΒΟΛΗ
- ΣΕΝΤΟΝΙΑ
- Η ΚΑΤΡΙΝ ΝΤΕΝΕΒ ΚΑΙ Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΑ;
- Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΝΤΑΛΙ
- ΤΣΑΛΑΚΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΦΤΕΡΑ
- ΑΣΚΗΣΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
- ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΟΓΚΑ
- ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΣΟΝ ΚΟΝΕΡΙ.
- ΩΡΙΜΟ ΦΡΟΥΤΟ ΓΙΑ ΚΟΥΠΑΚΙΑ
- ΚΡΑΤΑΩ ΚΑΛΑ, ΒΑΣΤΑΩ ΓΕΡΑ.
- Ο ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΚΑΡΑΝΤΑΙΝ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΗΣ...
- ΤΣΟΛΙΑΣ
- ΦΤΙΑΞ' ΤΗΝ.
- ΒΟΛΕΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
- ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ.
- ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΒΑΛΕΙ ΤΡΙΠΟΝΤΟ;
- ΚΟΛΑΣΗ
- Ο JFK ΠΡΙΝ ΤΟΥ ΚΟΨΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΕΞΗ ΟΙ ΣΦΑΙΡΕΣ ΣΤΟ ΝΤΑ...
- ΜΗΝ ΤΟ ΔΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΟΜΠΟ.
- ΣΥΝΤΑΓΗ ΓΙΑ ΔΙΑΙΤΑ
- Ο ΜΑΝΣΟΝ ΣΕ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΑ ΜΥΑΛΑ...
- ΤΖΟΝ ΚΕΝΕΝΤΙ ΚΑΙ ΜΕΡΙΛΙΝ ΜΟΝΡΟΕ
- Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΝΣΟΝ
- ΤΣΑΡΛΣ ΜΑΝΣΟΝ
- ΣΑΡΟΝ ΤΕΪΤ ΚΑΙ ΡΟΜΑΝ ΠΟΛΑΝΣΚΙ
- ΚΙ ΑΛΛΗ ΠΑΡΕΛΑΣΗ
- ΠΑΡΕΛΑΣΗ
- ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
- ΕΤΟΙΜΟΤΗΣ
- ΑΡΧΙΣΑΝΕ ΟΙ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΕΣ;
- ΔΕΙΞΕ ΜΟΥ ΤΟΝ ΦΙΛΟ ΣΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΠΟΙΟΣ ΕΙΣΑΙ.
- ΜΗΝ ΨΑΧΝΕΤΕ ΤΕΤΟΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ.
- ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΝ ΟΛΟΙ.
- ΠΙΣΙΝΑ
- ΑΘΛΗΤΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΟΥΣ
- CARTOON
- ΛΑΒΕΤΕ ΘΕΣΕΙΣ.
- ΤΙ ΑΛΛΟ ΝΑ ΒΑΛΩ;
- ΣΚΙΣ' ΤΑ ΤΑ ΔΙΧΤΥΑ.
- ΞΥΠΝΑΓΙΑΝΝΑΚΗΔΕΣ ΚΑΙ ΞΥΠΝΑΓΙΩΡΓΑΚΗΔΕΣ
- Ο ΚΕΒΙΝ ΣΠΕΪΣΙ ΝΕΑΡΟΣ
- Ο ΠΙΤΣΙΡΙΚΑΣ ΝΤΙ ΚΑΠΡΙΟ
- Ο ΙΓΓΙ ΠΟΠ ΚΑΙ Η ΜΠΛΟΝΤΙ
- Η ΤΖΟΝΤΙ ΦΟΣΤΕΡ ΠΑΙΔΟΥΛΑ
- ΝΑ ΚΑΙ Ο ΣΚΟΡΤΣΕΖΕ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ ΤΟΥ
- ΤΟΜ ΧΑΝΚΣ
- ΤΕΧΝΗ
- ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΜΑΙ ΒΛΑΞ.
- Ο ELTON JOHN ΚΑΠΟΤΕ
- ΟΧΙΜΝΗΜΟΝΑΚΗΔΕΣ ΟΠΩΣ ΞΥΠΝΑΓΙΑΝΝΑΚΗΔΕΣ
- TV PERSONA
- ΑΓΑΛΜΑ
- ΤΡΙΑΣ
- Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ
- ΑΝΤΖΕΛΙΝΑ
- Αη - Δημητρίου σήμερα...
- Οι ψήφοι και τα λιλιά...
- ΣΤΑ ΠΟΥΠΟΥΛΑ ΘΑ ΜΑΣ ΕΧΕΙ Ο Γ.Α.Π.
- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΩΡΙΜΑΣΕΙ ΑΚΟΜΗ.
- ΜΙΣΟ - ΜΙΣΟ. ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΛΕΓΕ ΚΑΙ Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ.
- ΑΛΗΘΙΝΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ
- ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ
- Ο ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΑΣ
- ΠΡΟΣ ΚΟΥΠΑΚΙΑ
- ΚΟΜΜΑ ΤΩΝ ΚΑΠΝΙΣΤΩΝ
- ΤΕΚΕΣ
- ΘΗΛΥΚΟΙ ΚΟΙΛΙΑΚΟΙ
- ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ "ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ"
- Γουρούνια, τσιγάρο και πολιτική...
- ΕΤΟΙΜΗ Η ΚΥΡΙΑ!
- ΛΥΣΗ ΟΙ ΞΕΦΟΥΣΚΩΤΕΣ
- ΤΙ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΕΙΚΟΝΙΖΟΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑ;
- ΚΑΤΑ - ΚΑΤΑ - ΚΑΤΑ - ΚΑΤΑΡΡΕΩ.
- ΟΡΘΟΤΗΣ
- ΜΑΖΙ ΤΑ ΦΑΓΑΜΕ.
- ΑΝΑΠΟΔΑ
- BANDA
- ΚΟΛΟΣΣΟΣ
- ΕΦΑΓΕ ΧΩΜΑ.
- Giorgos Dalaras - Anemologio (Thanos Mikroutsikos)...
- Η ΕΠΕΛΑΣΗ
- ΕΡΓΑΤΕΣ
- ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΘΕΑ
- ΕΣΚΙΜΩΑ
- ΑΝΟΙΓΜΑΤΑ
- ΤΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΛΑ.
- OH CAPTAIN, MY CAPTAIN
- ΔΙΑΤΑΣΗ
- ► Σεπτεμβρίου (202)
- ► Φεβρουαρίου (8)
-
►
2009
(221)
- ► Δεκεμβρίου (1)
- ► Σεπτεμβρίου (22)
- ► Φεβρουαρίου (39)
- ► Ιανουαρίου (32)
-
►
2008
(309)
- ► Δεκεμβρίου (44)
- ► Σεπτεμβρίου (35)
- ► Φεβρουαρίου (23)
- ► Ιανουαρίου (36)
2 σχόλια:
Πρόκειται για αεροπατεράτο ψευδοδίλημμα.
Για αυτό έχουμε τη λέξη ΛΑΪΚΟΣ που υποδηλώνει τα του ΛΑΟΥ.
Για αυτό λέμε ότι ο Αντρέας ήταν Λαϊκός ηγέτης. Λέμε λαϊκή τέχνη. Λαϊκά τραγούδια, λαϊκή παράδοση, λαϊκός χορός κλπ κλπ δηλαδή όλα αυτά που παράγονται και χρησιμοποιούνται από το ΛΑΟ.
Επίσης με το "Λαϊκός" έχουν χρησιμοποιηθεί και οι έννοιες:
Λαϊκή Δημοκρατία, Λαϊκός δικαστής, Λαϊκό δικαστήριο και άλλα που μου διαφεύγουν ακόμη έχει χαρακτηριστεί μία τάση καπιταλισμού ως Λαϊκός Καπιταλισμός.
Συνεπώς με το λαϊκιστής και τον λαϊκισμό αναφερόμαστε σε ευτελιστική πολιτική τάση και πρακτική τίποτε περισσότερο τίποτε λιγότερο.
Όπως και με τη λέξη λαϊκούρα που εκφράζει την κακογουστιά και το ευτελές.
Σπουδαίο το κείμενο του Κ.Λ. και όντως υπάρχει θετική φόρτιση της λέξης λαός στην ελληνική γλώσσα. Συμφωνώ όμως (σπάνιο αυτό) με τον Κουπάκια στο ότι η λέξη λαϊκισμός που αναφέρεται στο καλόπιασμα του λαού,στην προσπάθεια να είσαι αρεστός στο λαό χωρίς στην ουσία να είσαι ωφέλιμος σε αυτόν, είναι δόκιμη. Άλλωστε και η λέξη εργατοπατέρας έχει αρνητική χροιά παρότι οι λέξεις εργάτης και πατέρας έχουν θετική αύρα.
Δημοσίευση σχολίου